De tien grootste voedingsmiddelenbedrijven doen te weinig aan het beperken van CO2-uitstoot. Vooral in de toeleveringsketen dragen ze zelf bij aan het probleem. Dat meldt Oxfam Novib in hun rapport Standing on the Sidelines.
Het rapport Siding the Sidelines is gepresenteerd als onderdeel van de internationale Behind the Brands campagne. Deze campagne richt zich op het sociale- en milieubeleid van de 10 grootste levensmiddelenbedrijven in de wereld.
Het gaat hierbij om de bedrijven Associated British Foods (ABF), Coca-Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez International, Nestlé, PepsiCo en Unilever. Oxfam heeft berekend dat zij samen jaarlijks 263,7 miljoen ton broeikasgassen produceren. Dat is net zoveel uitstoot als alle Scandinavische landen bij elkaar.
Toeleveringsketen
Zo’n 29,8 miljoen ton hiervan komt uit de eigen directe bedrijfsvoering, de helft door de productie van landbouwgewassen in de toeleveringsketen. Vooral deze uitstoot wordt niet gedekt door de doelen die de bedrijven zich zelf hebben gesteld om de CO2-uitstoot te beperken.
Daarnaast laten ze te weinig van zich horen in openbare debatten over de aanpak van klimaatverandering, daarbij uitgezonderd Unilever en Nestlé en in mindere mate Coca-Cola en Mars.
Nu al schade
Inmiddels leidt een aantal bedrijven schade door de klimaatverandering. Unilever zegt dat zij hierdoor jaarlijks 300 miljoen euro verliest door overstromingen en extreme kou. General Mills heeft begin 2014 gemeld 62 productiedagen (zo’n 3 tot 4 procent) te hebben verloren door extreem weer.
Oxfam Novib heeft berekend dat vooral Kellogg en General Mills slecht scoren op hun beleid om klimaatverandering tegen te gaan. De organisatie roept deze bedrijven op hun uitstoot bij de productie van landbouwgewassen bekend te maken evenals hun meest vervuilende leveranciers. Verder vindt Oxfam dat zij voor hun toeleveranciers reductiedoelen moeten opstellen.
Prijzen stijgen
Oxfam Novib verwacht dat door de klimaatverandering en stijgende graanprijzen de consumentenprijs van zowel de cornflakes van Kellogg’s als de Kix Cereal van General Mills de komende 15 jaar tot 44 procent duurder zou kunnen worden.
Geef een reactie