Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Mensenrechten > Natuurbeschermers > Vier tips voor internationaal campagnevoeren

Vier tips voor internationaal campagnevoeren

Rolf Schipper | 22 december 2018 | 1 Reactie

Campagne tegen ontbossing voer je niet alleen vanuit Nederland. Maar ook niet alleen vanuit de plek waar het gebeurt. Rolf Schipper is campagneleider Bossen bij Milieudefensie, in Nederland. Vanuit Indonesië vertelt hij hoe je effectiever campagne voert door over de grens samen te werken.

 

Beeld: Kemal Jufri.

“Ik sta hier in Indonesië met mijn poten in de modder. Dat wilde ik ook graag, al had het niet persé zo letterlijk gehoeven. Overal ruikt het naar rook. Ik ben hier omdat het regenwoud van Indonesië in rap tempo wordt gekapt en platgebrand. Meer dan de helft van dit groene thuis van mensen en dieren is al verdwenen. Als campagneleider zet ik me in voor het behoud van de laatste oerbossen. Als wij daar iets tegen willen doen, moeten we eerst weten: wat gaat er eigenlijk mis in die bossen? Die vraag stelde ik aan Aryo, medewerker van onze zusterorganisatie WALHI in Indonesië. Zijn antwoord: ‘Kom maar kijken. Ik laat het je zien.’

En zo stapte ik een maand later in een smal bootje en voeren we door kleine kanaaltjes. Langs zwartgeblakerde boomresten en kale moerassige vlaktes. Kort geleden was dit nog nog een groen en bruisend regenwoud. Totdat een palmoliebedrijf de natuur met de grond gelijk maakte. De dieren verjoeg. En de bewoners met lege handen achterliet.

Om milieuproblemen effectief aan te pakken, werkt Milieudefensie internationaal samen met milieu- en mensenrechtenorganisaties over de hele wereld. We zijn onderdeel van het grootste internationale grassroots milieunetwerk: Friends of the Earth. Het bijzondere van dit netwerk is, dat de leden allemaal nationale wortels hebben in de landen waar ze werken. Het bestaat uit 75 onafhankelijke nationale milieu- en mensenrechtenorganisaties en duizenden lokale groepen over de hele wereld. Overal voeren we campagne voor een rechtvaardige en duurzame samenleving en doen we onderzoek naar milieuproblemen.

WALHI is de grootste milieuorganisatie van Indonesië, en is net als Milieudefensie lid van het internationale milieunetwerk Friends of the Earth. Als Indonesische organisatie hebben ze nauwe banden met bewonersgroepen en actiegroepen door het hele land. Ze zitten aan tafel voor overleg met ministers en zetten druk op bedrijven. Samen met WALHI brengen we in kaart waar bedrijven in de fout gaan. Ook doen we onderzoek naar de gevolgen van vervuiling en boskap. Door samen op te trekken, zijn we in staat internationale problemen aan te pakken. Die samenwerking is nodig voor fundamentele veranderingen in onze economie en samenleving.

Wat wij doen, dat kunnen anderen ook. Maar hoe pak je dat aan, zo’n internationale samenwerking? Vier basisprincipes voor een succesvolle gezamenlijke campagne:

1. Doe samen onderzoek en voer zowel hier als daar campagne

In Indonesië moet het roer om. De regering moet zorgen dat het regenwoud en haar bewoners beschermd worden. En grote bedrijven moeten zich aan de wet houden, mensenrechten respecteren en het bos laten staan. In september kondigde de Indonesische president een belangrijke maatregel aan: de komende drie jaar mogen in Indonesië geen nieuwe palmolieplantages meer worden aangelegd in het regenwoud. Een goede eerste stap om het overgebleven regenwoud te beschermen.

Maar met maatregelen in Indonesië alleen, redden we het niet. De plantages worden immers aangelegd voor ónze smeuïge pindakaas. Nederland is Europa’s grootste importeur van palmolie. En Nederlandse banken steken miljarden in de palmolie-industrie. Onze levensstijl kan zo ernstige gevolgen hebben voor mensen en milieu wereldwijd. Als je boskap een halt toe wilt roepen, kan je ervoor kiezen om te protesteren op de plaats waar dit gebeurt. Maar je moet ook de onderliggende oorzaken aanpakken: de wereldwijde vraag naar goedkope grondstoffen zoals palmolie. Dat geldt overigens net zo goed voor campagnes tegen problemen als olievervuiling of mijnbouwschade. Daarom is het zo belangrijk om internationaal samen te werken en de oorzaken in kaart te brengen.

 

Zo publiceerden we eerder dit jaar een gezamenlijk onderzoek naar de misstanden op palmolieplantages in Liberia. Onze Liberiaanse zusterorganisatie SDI gebruikte het onderzoek om druk te zetten op hun regering. Mede hierdoor tekende de president deze zomer nieuwe wetgeving die bewoners van het regenwoud beter beschermt tegen palmoliebedrijven die hun land willen innemen om het regenwoud te kappen. In Nederland wisten we met het onderzoek duidelijk te maken dat ABN AMRO en ING nog altijd banden hebben met een destructief opererend palmoliebedrijf, dat de lokale bevolking intimideert en het regenwoud met de grond gelijk maakt.

James Otto van FOE Liberia staat EenVandaag te woord voor het kantoor van de Rabobank.

Beeld: Kemal Jufri.

2. Leer van elkaar

De bedrijven die milieuvervuiling veroorzaken of natuur verwoesten, kunnen in andere landen soms ongestraft hun gang gaan. Goede wetten ontbreken, worden niet gehandhaafd, of ambtenaren worden omgekocht. Het is voor een Nederlandse organisatie erg lastig om dit goed in beeld te krijgen. Onze Friends of the Earth-partners kennen de situatie ter plekke het beste. Zij leren ons hoe de politiek en samenleving in hun land werken. Wij leren hun op onze beurt hoe bij óns de geldstromen lopen, internationale bedrijven opereren en de politiek werkt. Wederzijds leren, noemen we dat.

Ik wilde bijvoorbeeld leren hoe WALHI de problemen met ontbossing aanpakt. Niet alleen wordt het bos gekapt, maar ook worden de bewoners beroofd van hun akkers, houtvoorraad en drinkwatervoorziening. Hoe zorgt WALHI ervoor dat het regenwoud blijft staan en dat de bewoners krijgen waar ze recht op hebben? Tijdens mijn bezoek zag ik hun aanpak in de praktijk. WALHI informeert dorpsgemeenschappen over hun rechten, zodat ze zich niet door een palmoliebedrijf laten misleiden hun land af te staan. Ze helpen bewonersgroepen om aanklachten in te dienen tegen bedrijven die hun land stelen. En ze ondersteunen boeren om eigendomspapieren voor hun land te krijgen, zodat het niet meer van ze kan worden afgepakt.

Andersom leert WALHI ook van ons. Actievoerders van WALHI kwamen bijvoorbeeld naar Nederland om te spreken met de financiële instellingen die hún palmoliebedrijven van geld voorzien. Ook spraken ze met politici die de grootschalige import van palmolie naar Europa mogelijk maken, bijvoorbeeld om die palmolie als ‘groene’ brandstof te gebruiken in Europese dieselauto’s. Zo kregen ze meer inzicht in de Europese kant van de palmolieketen.

3. Ga direct aan de slag

Wij geloven niet in langdurige trainingsprogramma’s. Liever gaan we gelijk aan het werk. Friends of the Earth-medewerkers die naar Europa komen, praten we snel bij en we gaan gezamenlijk naar gesprekken met politici, media en bedrijfsleven. Andersom gaan onze medewerkers op werkbezoek in Afrika, Azië of Latijns-Amerika ook meteen mee het veld in. Het mooie van deze manier van werken is dat het niet blijft bij lezingen en boeken, maar we daadwerkelijk aan de slag gaan. Werkend leren noemen we dat.

James Otto (FOE Liberia) en Oslan Purba (FOE Indonesië) spreken ABN Amro aan op hun investeringen in palmolie.

Dit voorjaar kwamen actievoerders uit tropische landen van over de hele wereld naar Nederland om meer te leren over ontbossing en de oorzaken daarvan. Ze gingen ook mee de straat op om te protesteren voor de deuren van ABN Amro, ING en Rabobank. Deze banken investeren nog altijd in de palmoliebedrijven die in hun landen het regenwoud verwoesten. De actievoerders vertelden Nederlandse journalisten wat de gevolgen zijn van die investeringen voor de natuur en de mensen in hun land. Zo leren we niet alleen van elkaar, maar zetten ook direct druk op de veroorzakers van het probleem. Hiermee werken we samen aan oplossingen.

Onze bezoeken aan het buitenland kunnen hetzelfde effect hebben. Zo vocht een dorp op Sumatra al jarenlang tegen een palmoliebedrijf dat hun bos vernietigde. Niemand wilde naar hen luisteren, waardoor het bedrijf zijn gang kon blijven gaan. Ons bezoek bleek het breekijzer om audiëntie op het presidentieel paleis af te dwingen. Daardoor vindt nu op het hoogste niveau overleg plaats om het regenwoud te beschermen tegen de oprukkende plantages.

4. Voer internationaal campagne

Met goede internationale regels kunnen veel milieuproblemen worden voorkomen. Maar deze regels zijn nog lang niet goed genoeg, en vaak niet afdwingbaar. De regels die er zijn, kunnen dan ook makkelijk omzeild worden door bedrijven. Daarom voeren we samen met andere Friends of the Earth-groepen campagne voor internationale verdragen. Zo werken we aan het VN-verdrag voor mensenrechten en het bedrijfsleven: we adviseren nationale overheden die deelnemen aan de onderhandelingen en zetten druk op delegaties die niet serieus mee willen praten. Ook zetten we ons gezamenlijk in voor naleving van het Klimaatakkoord van Parijs in 2015. Dat doen we bijvoorbeeld door getroffen gemeenschappen een podium te geven. Hun persoonlijke verhalen over landroof en schendingen van hun rechten maken ook bij beleidsmakers diepe indruk.

Photograph by Kemal Jufri

We zijn daarmee onderdeel van een internationale beweging van organisaties en burgers die van zeer lokaal tot internationaal niveau samenwerken en campagne voeren. We moeten nog groeien en veel leren, maar deze grassroots-methode past goed bij Milieudefensie. Het zorgt ervoor dat we hier in Nederland in actie kunnen komen om de milieuproblemen en mensenrechtenschendingen elders aan te pakken. En soms zorgt het er ook voor dat ik in Indonesië met mijn poten in de modder van een afgebrand regenwoud sta. Dat ik dan thuiskom met de rook nog in mijn kleren, heb ik er maar al te graag voor over.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Bossen, Mensenrechten, Natuurbeschermers Tags: activisme, Indonesië, palmolie, milieubeweging, ontbossing, Friends of the Earth Verschenen in: — Down to Earth 50 (december 2018/januari 2019)

Rolf Schipper

Rolf Schipper

Rolf Schipper is campagneleider Bossen bij Milieudefensie.

  • Alle artikelen van Rolf Schipper op Down To Earth Magazine

Reacties

  1. Trees Brouwer zegt

    16 januari 2019 om 14:45

    Steeds beter bezig! Compliment Je benut je kennis en begaafdheid voor een goede oplossing in de strijd.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Wisselcolumn

Kiezen! Maar hoe?

Columnist Jenny Rozema vindt het moeilijk om te kiezen: waar moet je je voor inzetten als er zó veel in de wereld slecht gaat?
In actie

In actie tegen mijnbouw: Giuliana Alderete

Giuliana Alderete strijdt tegen lithiummijnbouw in Argentinië. Met Friends of the Earth zet ze zich in voor een eerlijke energietransitie.
Interview, Mensenrechten

“We moeten vooral onze autonomie behouden”

Milieudefensie maakt deel uit van een wereldwijd netwerk van milieuorganisaties: Friends of the Earth International. In deze serie stellen we een aantal partnerorganisaties aan je voor. Deel 1: Censat Agua Viva.
Interview, Mensenrechten

“We vinden elkaar in de basis: strijden voor de democratie”

In Duitsland worden de demonstraties tegen extreemrechts georganiseerd door de klimaatbeweging. Hoe kwamen die tot stand?
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons