Boodschappen doen met je eigen verpakkingen? Helemaal hip! Na Londen, de VS, Spanje en Italië, openden de afgelopen maanden verpakkingsvrije supermarkten in Antwerpen én in Berlijn, waar nog tijdens de opening bekendgemaakt werd dat er een tweede komt, door crowdfunding. Ook in Nederland wordt gewerkt aan onze eerste verpakkingsvrije supermarkt: Bag&Buy. Oók mogelijk gemaakt door crowdfunding.
Zo’n verpakkingsvrije supermarkt, is dat nou een goed idee? We belden Milieu Centraal, dat een genuanceerd standpunt heeft. “Hoeveel verpakken het milieu belast, scheelt per product,” zegt Sytske de Waart van Milieu Centraal. “Soms kunnen verpakkingen de levensduur van een product verlengen en verspilling tegengaan. Zo’n plastic ‘sleeve’ over een komkommer bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat ‘ie veel minder snel bederft.” Bovendien, zegt ze, zijn bakjes of herbruikbare verpakkingen waarin je je boodschap meeneemt, niet milieuneutraal zodra je ze afwast.
De Waart vindt de verpakkingsvrije winkel een bewonderenswaardig initiatief, maar denkt dat het vooral mensen bereikt die toch al bewust consumeren. Daardoor blijft de daadwerkelijke winst beperkt. “Veel mensen willen niet naar drie winkels voor hun boodschappen. Dus verduurzamen van verpakkingen blijft belangrijk.”
Buurtwinkel
Zijn winkel gaat heus niet de hele wereld redden, weet Wim van Dijk van Bag&Buy, maar hij wil een steentje bijdragen. “Hoeveel je weggooit hangt ook af van hoeveel je koopt. Als je normaal twee verpakte komkommers koopt, koop je er nu misschien ééntje onverpakt.” Er zullen vier- tot zeshonderd droge producten te vinden zijn en ook een scala aan vloeibare producten. “Sap en olie gaan prima, maar melk bijvoorbeeld, kan dat in een grote tap of niet? We willen absoluut geen risico’s nemen met voedselveiligheid. Dus we verkopen alleen waar we goed in zijn.”
De winkel moet dus geen complete supermarkt worden, maar een ‘food winkel’. “We worden vooral een gezellige buurtwinkel, en als de lokale bakker verantwoord brood bakt, dan kunnen we samenwerken.”
Écht groener
Mensen op sociale media denken mee, maar een achtergrond in retail heeft Van Dijk wel, als directeur van Food Dispense, producent van de bulkdispensers, inderdaad, voor verpakkingsvrije verkoop. “Ik merkte dat winkels daar nog verrassend weinig mee doen, terwijl het zulke grote voordelen heeft, ook voor het milieu.” Dus deed ‘ie het zelf maar, en dan moet het wel écht groener zijn. “Ik ga niet allemaal zakjes koffie openscheuren om het daarna ‘onverpakt’ te verkopen.”
Bag&Buy houdt een crowdfundingcampagne tot 24 november: bagandbuy.nl.
Geef een reactie