Robert Kleiburg (51)
IsManaging director van Recoy
Missie Shell meer laten investeren in hernieuwbare energie
Van Binnenuit
Voor een duurzamere wereld kun je je overal inzetten, ook op je werk. Hier zijn drie mensen die proberen, of geprobeerd hebben, om van binnenuit een bedrijf te verduurzamen. Remona van der Zon zet zich in om de klimaatimpact van KLM te verminderen, Robert Kleiburg probeert Shell meer te laten investeren in duurzame energie en Gerrit Wigger wil de gaswinning van de NAM groener en minder gevaarlijk maken.
Van binnenuit: Remona van der Zon en KLM
Hoe komt iemand met een master in sustainable development bij een vliegtuigmaatschappij terecht?
“Toen ik ging afstuderen, wilde ik niet dat mijn scriptie alleen theoretisch relevant zou zijn. Ik wilde dat het ook praktisch impact zou hebben. Voor KLM heb ik toen een herbebossingsproject in Panama onderzocht, in het kader van hun CO2 compensatieprogramma. Als je nu je vlucht bij KLM compenseert, gaat het geld rechtstreeks naar dit project. Daar ben ik trots op.”
Daarna bood KLM je een baan aan. Heb je lang getwijfeld?
“Nee, helemaal niet. Ik ben me heel goed bewust van de impact die vliegen heeft op klimaatverandering, en maak me persoonlijk ook echt druk over de gevolgen ervan. Toch geloof ik dat we stapje voor stapje vliegen duurzamer kunnen maken. Van binnenuit heb ik daar meer invloed op dan van buitenaf. Met ons team van vier mensen zijn we constant in dialoog met andere afdelingen, om duurzame oplossingen te zoeken op elk vlak van de organisatie. Uiteindelijk hoop ik dat duurzaamheid zo verankerd raakt binnen het bedrijf dat we onze afdeling weer op kunnen heffen.”
Maar vliegen blijft toch altijd vervuilend, hoe duurzaam je de bedrijfsvoering ook maakt?
“Uiteindelijk zullen er waarschijnlijk elektrische vliegtuigen komen, maar dat zal nog wel even duren. Dus ondertussen draag ik er graag aan bij om de schade te beperken. Natuurlijk zijn nog niet alle 30.000 medewerkers zich bewust van het belang ervan, maar ik zie wel dat er steeds meer initiatieven ontstaan. Ook compenseren steeds meer passagiers hun CO2-uitstoot. Daar kan je kritisch over doen, maar het is tenminste iets.”
Geef een reactie