Afgelopen maandag deelden vrijwilligers van Milieudefensie een krant uit die verdacht veel leek op De Pers. Geen echte natuurlijk; De Pers bestaat al sinds 2012 niet meer. Bart van Opzeeland, campagneleider bij Milieudefensie, legt uit waarom. “Veel mensen realiseren zich niet in wat voor crisis onze voedselproductie zit. Maar er zijn ook zoveel oplossingen. Een spoofkrant is een goede manier om veel mensen te bereiken.” Alain van der Horst, indertijd adjunct hoofdredacteur van De Pers en nu hoofd persvoorlichting bij Greenpeace, voelt zich vereerd. “Imitatie is toch het beste compliment wat je kunt krijgen. Dat Milieudefensie voor De Pers gekozen heeft als medium waarmee je veel mensen bereikt, maakt het extra leuk.”
Heel veel witte mensen
In de krant berichten over de nieuwe melkplas, soya-import uit Paraguay en lokaal eten, maar ook advertenties van Monsatan (‘De planeet is van ons’) en HaHa (‘We rekenen ons rijk’). “De boodschap is simpel”, zegt Van Opzeeland: “we moeten met z’n allen minder vlees en zuivel eten, en die duurzamer produceren. Zodat toekomstige generaties ook nog vlees kunnen eten. Nee, we hoeven niet allemaal veganistisch te worden. Onze landbouw heeft vee ook nodig, voor de mest.” Vandaar dat koe 4931 – geïnterviewd door cabaretier Vincent Bijlo – op pagina 9 pleit voor het recht van varkens om mensenvlees te eten. En zich en passant beklaagt over de Partij van de Dieren, waar ‘alleen maar heel veel witte mensen in zitten, geen enkele zwart-witte koe’.
Bereik
Van der Horst is verrast dat de naam van De Pers nog zo levend is. “Het gebruiken van die naam heeft zoveel publiciteit opgeleverd, ik had zelf op het idee moeten komen.” Milieudefensie deelde op alle grote stations van het land ruim 75 duizend kranten uit. Van Opzeeland: “Gratis kranten rekenen met een factor vier; dat alle kranten gemiddeld vier keer worden gelezen. Dan hebben ruim 300.000 mensen onze krant gezien. En we zijn even trending topic geweest.” Tijdens het uitdelen waren de reacties overwegend positief. “Het was grappig om te merken hoe De Pers gemist wordt. Veel mensen reageerden met ‘Is hij weer terug? Wat fijn!’” Bij Van der Horst stond de telefoon niet stil. “Mensen wilden weten of ik er iets mee te maken had, de krant lijkt ook sprekend. Alleen die kop op de voorpagina, die had het bij ons destijds niet gered.” Zelf is hij niet zo’n voorstander van spoof. “Het moet wel goed gebeuren, mét de nodige humor. Maar daar zijn de makers van deze krant zeker in geslaagd.”
Lees de spoofkrant op depers.org
Geef een reactie