Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Artikel > Klassieke stillevens van onze moderne (over)consumptie

Klassieke stillevens van onze moderne (over)consumptie

Anne Havelaar | 25 oktober 2021 | Reageer

De gefotografeerde stillevens van Rogier Alleblas vallen op door hun compositie en prachtig, Rembrandt-achtig licht. Pas als je beter kijkt, merk je dat er iets geks aan de hand is. Het moderne leven laat zich van zijn lelijkste kant zien.

Beeld: Rogier Alleblas

Fotograaf Rogier Alleblas wilde iets doen met schoonheid van plastic. “Nederland kent een lange traditie van stillevens. Plastic leek me een mooi uitgangspunt voor het maken van die klassieke stillevens, en dan met het licht van Rembrandt.”

De serie begon met een stilleven van zachtglanzende uien met bloedrode besjes en een antiek aandoende groene buikfles. En een kapotte iPhone. Alleblas: “Als ik die foto aan mensen liet zien, vonden ze hem eerst heel mooi, maar als ze beter keken, begonnen ze lachen. Ik dacht: ah, hier kan ik iets mee vertellen.”

En wat wil hij dan vertellen? “Die iPhone-foto gaat over massaconsumptie, over hoe we steeds maar de nieuwste telefoon willen. Daar word ik een beetje mies van. Zelf probeer ik zo lang mogelijk te doen met mijn spullen. Ook met mijn camera’s en mijn computer. Niet gebruikelijk in de fotografie, waar iedereen toch vaak het nieuwste van het nieuwste wil. Dat is trouwens ook wat de fabrikanten ons willen laten geloven: dat je die nieuwe apparatuur en software nodig hebt om mooie foto’s te maken. Maar ik koop zo weinig mogelijk nieuw en probeer sober te leven. Soberheid is niet alleen duurzaam; voor mij is het ook een vorm van geluk. Ik vind het leuk om zo te leven. Ik draag gerust goede weggegooide kleding die op straat naast een vuilnisbak ligt. Dat weten vrienden inmiddels ook, dus als die wat kleren over hebben, bellen ze me.”

Zuinigheid met vlijt bouwt foto’s als kastelen

Hoe rijmt hij die soberheid dan met het maken van deze foto’s, waar hij allerlei producten voor moest kopen? Alleblas: “Dat kopen viel wel mee. Ik heb veel gebruik gemaakt van dingen die ik al in huis had. Toen mensen eenmaal wisten dat ik met deze serie bezig was, kwam er ook van alles naar me toe. Ik heb bijvoorbeeld een foto met beschimmelde tomaten gemaakt, die had ik van mijn overbuurvrouw gekregen. Zij had ze op haar beurt van een marktkoopman gekregen die ervan af moest. Ik heb een deel van die tomaten in de studio gelegd. Na het weekend zat er een prachtige schimmellaag op.”

Een van de weinige foto’s waar hij wel inkopen voor deed, was een foto met vlees. “Ik wilde een foto maken die er zo smerig uitzag dat kijkers dachten: ik ga minder vlees eten. Ik heb het vlees ’s avonds op de BBQ gelegd – ik houd immers niet van verspilling – en meteen daarna ben ik vegetariër geworden.”

Ook voor een stilleven met snoep ging Alleblas naar de winkel. “Ik dacht: het is voor de kunst, vooruit dan maar. En die zoete troep bederft ook niet. Mijn zoons waren trouwens heel blij met al dat snoep.”

Alleblas wil mensen een spiegel voorhouden met zijn foto’s. “Ik wil laten zien hoe we met onze omgeving omgaan, hoe we met dieren omgaan, hoe we voedsel verspillen, hoe we consumeren. Kunst mag best kritisch zijn en onderwerpen aanstippen die relevant zijn. Ik vind dat veel kunstenaars te vrijblijvend bezig zijn. Kunst gaat niet alleen om esthetiek, maar ook om een boodschap. Ik wil niet als een dominee overkomen, maar wel mensen wakker schudden. Dat probeer ik met humor te doen, het moet niet alleen maar doom and gloom zijn, want dan schiet je je doel voorbij.”

‘Modern Times’ van Rogier Alleblas is een langlopend fotoproject over de mens en de wereld. De focus ligt op wegwerpplastic, overconsumptie en verspilling. Eind oktober exposeert hij in het gemeentehuis van Lochem en van 11 tot en met 19 december is zijn werk te zien in Galerie Overstroom in Amsterdam.

 

“Deze meloen had ik thuis al liggen. Hij begon te schimmelen, dus ik nam hem mee naar de studio. De kaas en de citroenen waren ook al niet goed meer, maar die heb ik nog een paar weken extra laten liggen om nog wat fotogenieker te worden.”

“Dit is mijn lievelingsfoto, omdat het zo allemaal zo ontzettend kleurrijk en over de top is. Bijna Andy Warhol-achtig. Het relativeert kunst met een grote K ook een beetje. Spelen met fotografie, een relevant onderwerp: dat zit hier allemaal in voor mij.”

“Stillevens met druiven zijn natuurlijk heel klassiek. Maar al het fruit dat je nu koopt zit verpakt in plastic. Door het zo te fotograferen realiseer je je dat ineens. En daarna merk je in de supermarkt hoe onmogelijk het is om plasticvrij inkopen te doen. Je kunt wel naar de markt of naar de groentewinkel gaan, maar daar komt het vaak óók in plastic binnen. Alleen pakken de verkopers het eerst zelf uit voordat ze uitstallen.

 

Ik denk wel dat we in de toekomst oplossingen voor al dat plastic gaan vinden: biologisch afbreekbaar plastic, statiegeld. Maar uiteindelijk zijn we met heel veel mensen, dus het wordt alleen minder als we met z’n allen soberder gaan leven.”

“Deze foto gaat voor mij over medicijnen slikken om beter te kunnen functioneren. Ik heb vrij vaak hoofdpijn, dus dan gooi ik er maar weer een paracetamol in om door te kunnen gaan. Terwijl onthaasten of vrij nemen misschien een beter idee zou zijn.”

De foto waardoor Alleblas vegetariër werd: “Ik had dit barbecuepakket gekocht en op de tafel neergelegd. Mijn studiogenoot zei: ‘Gadverdamme, die worsten lijken wel vingers.’ Dat had ik met opzet gedaan, dus toen wist ik dat het fotografisch goed was. Ik had er erg veel lol om.”

Nieuwsbrief

Hoe vaak wil je mail van ons ontvangen?

Categorie: Artikel Verschenen in: Down to Earth 67

Anne Havelaar

Schrijver

  • Alle artikelen van Anne Havelaar op Down To Earth Magazine

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Artikel

Afstemmen op de natuur

Duurzaamheid is een westerse uitvinding. Wat zijn de gevolgen voor inheemse groepen? En wat kunnen voorstanders van duurzame ontwikkeling van inheemse groepen leren?
Artikel

De vervuiler betaalt – juist niet

Nederland heeft groene praatjes, maar steunt fossiel in eigen land én over de grens (waar ze er niet per se op zitten te wachten).
Artikel

CETA in 6 stappen

Hoe zat het ookalweer met CETA, dat handelsverdrag waar tal van activisten zich al jaren tegen verzetten? Het gaat er nu om spannen: als de Eerste Kamer tegenstemt, is het verdrag in principe van tafel. Een opfrisser voor wie het spoor wat bijster raakte. 
Artikel, Klimaatverandering

Verzekeraars zien de bui al hangen

De steeds vaker voorkomende extreme weersomstandigheden kosten verzekeringsmaatschappijen een flinke duit. Daarom proberen ze via de Klimaat Impact Monitor de financiële schade van extreem weer duidelijk te krijgen.
Milieudefensie

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

Recente reacties

  • Veerle Dezuttere op Statiegeld: Kamer wil opheldering over CBL
  • Klimaat Website: Laat de kust met rust – Klimaat Website op Laat de kust met rust
  • Klimaat Website: “De zorg is niet voorbereid op de klimaatcrisis” – Klimaat Website op “De zorg is niet voorbereid op de klimaatcrisis”
  • Ilma op Word earthful in 21 dagen
  • daan op Uitstoot CO2 stijgt sneller dan ooit
  • Redactie Down to Earth op Dieren eten
  • Marjan op Water zaaien in de Andes

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Nieuwsbrief
  • Blijf op de hoogte
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons

We gebruiken diverse soorten cookies op deze website.

Bekijk welke cookies en zet ze aan of uit via de cookie-instellingen op deze site.

Met de hulp van  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

Wij gebruiken cookies zodat we ervoor kunnen zorgen dat de site goed voor je werkt en dat we je kunnen bieden wat je interessant vindt. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser, bijvoorbeeld zodat de website herkent wanneer je ons opnieuw bezoekt. Ook helpt het ons als redactie om te begrijpen wat je op onze website het meest waardeert.

Je kunt je cookiesettings aanpassen in de tabs aan de linkerzijde.

Noodzakelijke cookies

Zonder deze cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookies voor analytics

Op deze website gebruiken we Google Analytics om bezoekersstatistieken bij te houden. We laten geen IP-adressen opslaan en hebben de gegevens zoveel mogelijk geanonimiseerd.

Dankzij deze gegevens kunnen we de website beter maken.

We kunnen geen cookies plaatsen. Zonder cookies kunnen we je voorkeuren niet opslaan.