Isja Mannens zit in de campagnecommissie bij Milieudefensie Jong en organiseert protestacties bij vervuilende bedrijven in de voedselsector.
“In mijn eerste baan als promovendus theoretische informatica bij de Universiteit Utrecht had ik wat geld over en zocht ik goede doelen om te steunen. Ik had van de Shell-zaak van Milieudefensie gehoord – het concrete en ambitieuze daarvan sprak me aan. Ik dacht: zij kunnen vast hulp gebruiken. Dus ben ik ruim 2 jaar geleden donateur geworden. Toen ik naar een campagnedag ging, ontmoette ik allemaal toffe mensen van Milieudefensie Jong. Die gemeenschap heeft me geactiveerd.”
Voedselsector
“Bij Milieudefensie Jong heb je zelf veel invloed. Als je een goed idee hebt voor een actie, zit het er dik in dat je die ook gaat organiseren. Wij concentreren ons nu op de voedselsector. Dat onderwerp staat dicht bij jongeren: iedereen moet eten natuurlijk, en veel van ons kennen bedrijven als Ahold Delhaize van hun bijbaantje bij Albert Heijn. Vorig jaar stonden we met spandoeken voor het hoofdkantoor van FrieslandCampina. Tijdens de Klimaatmars op de Zuidas hadden we onze eigen acties en bij Wageningen University & Research gingen we in gesprek met studenten over de financiële belangen van voedselbedrijven in de wetenschap.”
Aandeelhouder
“De afgelopen jaren was ik bij vijf aandeelhoudersvergaderingen van vervuilende bedrijven. Voor een paar tientjes koop je een aandeel en mag je een vraag stellen bij de vergadering. Dat is spannend, je zit in het hol van de leeuw. Bij ING vertelde ik dat ik mijn bankzaken daar opzeg en er ook geen hypotheek zal aanvragen. Vervolgens stellen we altijd dezelfde vraag: gaat het bedrijf zich aan het klimaatakkoord van Parijs houden? De CEO van ING wilde zich daar niet op vastleggen. Ik wees hem erop dat zijn redenatie onlogisch was en we belandden in een discussie. Uiteindelijk beschuldigde hij mij van woordspelletjes.
Veel jongeren ervaren klimaatstress. Dat heb ik niet. Liever kijk ik naar wat ík kan doen. Als Milieudefensie Jong een actie aankondigt, nodigt het bedrijf waar we ons op richten ons vaak uit. Zo kunnen we ons verhaal doen. Daarom ben ik redelijk hoopvol over de impact die we kunnen maken.”
Geef een reactie