Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Energie & klimaat > Fossil Free Culture: kunst met een grote F

Fossil Free Culture: kunst met een grote F

Liesbeth Sluiter | 12 september 2016 |

Laat je museum niet sponsoren door de fossiele industrie! Daarmee verschaf je die sector een schoongewassen, respectabel imago dat ze niet verdient. Dat zeggen Liberate Tate en de groeiende Fossil Free Culture-beweging. Zij ontwikkelen creatieve actievormen en laten en passant zien dat kunstenaars ook activist kunnen zijn, en omgekeerd.

Human Cost
Foto: Liberate Tate. Human Cost.

Tate Modern, het spraakmakende museum in de oude elektriciteitscentrale hartje Londen, organiseerde in 2010 een workshop over ‛kunst en activisme’. Lekker modern! Wel een beetje dom om vervolgens de deelnemers te verbieden Tate zelf of de sponsors ervan op de korrel te nemen. ‛Ongehoorzaamheid maakt geschiedenis’, heette de workshop profetisch.

Het was de workshopdeelnemers niet ontgaan dat BP een van de sponsors was: het geelgroene zonne-logo van het olieconcern was onontkoombaar in het museum. Art not Oil, stond daarom ineens groot op de ruiten, zichtbaar voor het publiek op straat. Negentig dagen later ontplofte de BP boortoren Deep Horizon in de Golf van Mexico – ‘the largest oil painting in the world’. Dit triggerde een serie performances van een groep kunstenaars, creatieven en activisten die zich Liberate Tate ging noemen.

Ze verklaarden zich verwant aan kunstenaars als The Guerilla Girls, Hans Haacke and Joseph Beuys, en aan bewegingen als Climate Camp en Occupy. Ze presenteerden hun ‛ongevraagde kunstwerken’ over een periode van zes jaar, grotendeels in de vrij toegankelijke, enorme turbinehal die de entree van Tate Modern vormt. Het was kunst en actie ineen en het was slim, grappig, mooi, en uiteindelijk effectief. Activisten en kunstenaars bleken een inspirerend partnerschap te kunnen sluiten.

Warm applaus

Inspirerend is Liberate Tate zeker. Het beroemdste en meest esthetische kunststukje was Human Cost, een met ‛olie’ overgoten naakte man in foetushouding, aangespoeld op de uitgestrekte vloer van de turbinehal, (de olie was melassestroop). Het haalde de cover van The Financial Times.

The Gift was de grootste en logistiek meest ingewikkelde performance. Honderd mensen manoeuvreerden een 16,5 meter lange en 1,5 ton wegende windmolenwiek de Turbinehal in, als bijdrage aan de permanente collectie. De wet gebood dat Tate het geschenk moest aannemen en overwegen of ze het zouden houden. Dat gebeurde niet, maar gift en gevers kregen wel een warm applaus van de museumbezoekers.

The Gift1
Foto: Liberate Tate. The Gift.

Evenals Time Piece, een prachtige actie eind 2015. 75 Mensen trokken met kinderen en kampeeruitrusting, inclusief composttoilet en fotogenieke zwarte slaapzakken, de turbinehal in en begonnen met wilgenhoutskool teksten over klimaatverandering op de vloer te schrijven. De ‛interventie’ duurde 25 uur, van hoogwater tot hoogwater in de langs het museum stromende Thames, en vroeg aandacht voor het feit dat de tijd opraakt die ons rest om klimaatverandering te stoppen. Het museum was zo wijs overnachting toe te laten.

Time Piece2
Foto: Liberate Tate. Time Piece.

Maart 2016 maakte Tate bekend het sponsorschap van BP te beëindigen per januari 2017. De reden, stelde BP, was niet de druk van de activisten, maar een ‘extreem uitdagend zakelijk klimaat’. Liberate Tate had inmiddels via de Freedom of Information Act het museum gedwongen het zorgvuldig geheim gehouden sponsorbedrag openbaar te maken. Dat bleek verbazend laag: minder dan 0,5 procent van de jaarlijkse uitgaven, in totaal tussen 1990 en 2016 gemiddeld 288 duizend euro per jaar.

Daarvoor kreeg BP niet alleen logopromotie maar ook, in 2013, een tentoonstelling genaamd The BP walk through British art. En natuurlijk het maatschappelijk prestige dat een verbintenis met een topmuseum oplevert.

liberatetate.org.uk
De afgelopen zes jaar hebben zo’n 500 kunstenaars en activisten meegewerkt aan Liberate Tate. Via museum, mainstream media en online bereikten ze een groot publiek; op hun website zijn alle acties te bekijken.
Sinds de samenwerking van Tate met BP is stopgezet, heeft Liberate Tate niet stilgezeten. Ze werken internationaal samen in de Art not Oil Coalitie, deden in juli nog een performance ter gelegenheid van de BP Portrait Award, en begin augustus plaatste The Times een brief, ondertekend door Mark Rylance, Naomi Klein en 200 kunstenaars en wetenschappers, die oproept tot stopzetten van de recent opnieuw beklonken sponsorschappen van BP met het British Museum, de National Portrait Gallery, het Royal Opera House and de Royal Shakespeare Company. BP betaalt deze instellingen gemiddeld 443.577 euro per jaar, niet veel gezien de meer dan honderd miljoen bedragende totaalbudgetten van dit soort instellingen. Liberate Tate zet haar werk als kunstcollectief voort.

Artistiek actievoeren

Teresa Borasino en Selçuk Balamir kennen elkaar van de klimaatbeweging, en artistieke actievormen hebben hun warme belangstelling. Ze experimenteerden ermee bij de Climate Games, tijdens de Parijse klimaatconferentie eind 2015. Teresa, kunstenaar, zette er het geruchtmakende Give a Shit op touw. Vijftig mensen hingen in de toiletten van het conferentiegebouw rollen wc-papier op die bedrukt waren met het laatste IPCC rapport. “Veel acties zijn saai,” zegt Teresa, “dan sta je daar weer met je spandoeken en je bordjes. Creatieve ideeën maken mensen enthousiast. Jammer dat de VN de rollen nog diezelfde dag weghaalde. Het rapport is in die kringen zoiets als de bijbel, die hang je niet in een wc.”

Selçuk Balamir en Teresa Borasino, oprichters en leden van Fossil Free Culture, een beweging die sponsoring van culturele instellingen door de fossiele-brandstoffenindustrie bestrijdt.
Foto: Liberate Tate. Selçuk Balamir en Teresa Borasino

 

In de toiletten van het klimaatconferentiegebouw hingen rollen wc-papier bedrukt met het laatste IPCC-rapport

“De Climate Games moesten burgerlijke ongehoorzaamheid uitlokken en mensen uit hun comfortzone halen,” zegt Selçuk, ontwerper en onderzoeker op het terrein van culturele analyse. “Maar door de noodtoestand na de novemberaanslagen in Parijs was de impact vooral symbolisch. Het werd meer fun dan disruptief. Als laboratorium voor creatieve actie was het wel geslaagd. Kleine groepen deden autonoom overal interventies. Terwijl de grote coalitie van onderhandelaars geen besluiten kon nemen en afbrokkelde, kon zo’n groep vrienden na een verbod hun plan gewoon omgooien en iets onverwachts doen.”

Het concept ging viraal. In Brussel worden nu Games tegen TTIP georganiseerd; in Engeland vonden deze zomer onder de paraplu van Groundswell creatieve klimaatacties plaats. En in het Rijnlandkamp experimenteerden kleine groepen met gedecentraliseerde verrassingsacties. “Deze creatieve guerrilla completeert de grote, gecoördineerde demonstraties zoals Ende Gelände, de bezetting van een bruinkoolmijn in de Lausitz in mei.” Maar Nederlandse kunstinstellingen zélf zijn tot nu toe nog niet met kunst bestookt. Vooralsnog.

Nederland

“Na Parijs vroegen we ons af: wat nu?” vertelt Teresa. “We bewonderden Liberate Tate al heel lang, en besloten in Nederland iets soortgelijks te beginnen. In april hebben we Fossil Free Culture (FFC) gelanceerd. Vooralsnog bestaat de groep uit een kern van vijf mensen en tien daaromheen.

De eerste performances zijn gepland na de zomer, tot die tijd ligt het zwaartepunt bij versterking van de kerngroep en het opbouwen van een gemeenschap van kunstenaars, creatieven en activisten. FFC wil ook een laboratorium zijn voor creatieve actie. We willen door middel van openbare events, workshops en brainstorms actievormen ontwikkelen die je ook in andere situaties kunt gebruiken en waar je plezier aan beleeft. Internationaal staan we in contact met Liberate Tate, met een Noorse groep en met The Natural History Museum in de VS.” De laatste club kreeg het voor elkaar dat oliemiljardair en klimaat-ontkenner David Koch begin 2016 aftrad als bestuurslid van het American Museum of Natural History.

Ondertussen denkt FCC na over doel en middelen. Selçuk: “Uiteindelijk willen we fossiele-brandstofbedrijven net zo onaanvaardbaar maken als de wapen- en tabaksindustrie. Omdat cultuur ons terrein is pakken we hen daar aan. Hun invloed op onze cultuur moet stoppen. En ze moeten niet langer de gelegenheid krijgen het spoor van verwoesting dat ze op de wereld achterlaten weg te wassen met cultuur.”

Zeker negen grote Nederlandse culturele instellingen worden ‘fossiel’ gesponsord. Het Rijksmuseum door Aramco, het Scheepvaartmuseum door BP, het Groninger Museum door Gasterra (half eigendom van Shell en ExxonMobil) en Gasunie (eigendom van de Nederlandse staat), het Drents Museum door de NAM (half van Shell, half van ExxonMobil), terwijl Shell met geld wappert bij het Van Gogh Museum, het Mauritshuis, Nemo, het Concertgebouw en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De lijst is niet compleet – “Iedere informatie over sponsoring van Nederlandse cultuurtempels door de fossiele-brandstofindustrie stellen we op prijs”, zegt Selçuk.

Transparantie

Dat Shell doelwit wordt ligt voor de hand: de Nederlands-Britse mastodont is een grote cultuursponsor in Nederland. Teresa: “We weten nog niet om hoeveel geld het gaat, en meer transparantie is dan ook een belangrijke actiedoelstelling.” Een verzoek om informatie bij het Van Gogh Museum krijgt ten antwoord: ‘Wij vermelden nooit sponsorbedragen’. Enig graafwerk op internet levert toch een indicatie op. Het jaarverslag van het museum over 2014 vermeldt een totaalbedrag aan sponsoring van 812.426 euro. Dat is iets minder dan 2 procent van het totaal aan baten (bestaande uit directe en indirecte opbrengsten, subsidies en bijdragen) van 43.192.033 euro. De website vermeldt acht sponsors, dus echt groot kan Shells bijdrage niet zijn.

zonnebloem
Foto: Zonnebloem, Liberate Tate

Het Mauritshuis geeft wel informatie: Shell betaalde eenmalig 3 miljoen euro voor verbouwing en uitbreiding van het gebouw, daarnaast steekt het menskracht en apparatuur in ‘Partners in Science’, een zes jaar durend gezamenlijk onderzoek naar schilderijen van het Mauritshuis. ‘Daaraan zijn geen vaste geldbedragen gekoppeld,’ schrijft de persmedewerker.

“Van Gogh zou zijn andere oor afsnijden als hij zag in welke context zijn werk functioneert”

De tegenprestatie kan, naast logopromotie, verschillende vormen aannemen. Op websites van diverse cultuurinstellingen figureren ‛business clubs’ en netwerkgelegenheden als ‛CEO-breakfasts’. In het Mauritshuis, met zijn Royal Dutch Shellvleugel, is de zichtbaarheid van het bedrijf het grootst. Het Van Gogh organiseert speciale ‛events’ voor Shellpersoneel en relaties en heeft ook een ‘Partners in Science’ samenwerking met Shell. “Ook koopt Shell met dit soort sponsoring company pride en toegang tot een elite voor zichzelf en voor relaties”, zegt Selçuk.

Fossil Funds Free label

Zijn culturele instellingen vijand of vriend? Teresa: “Ze zijn potentiële partners, maar moeten wel opgeschud worden. Van Gogh zou zijn andere oor afsnijden als hij zag in welke context zijn werk functioneert. Het museum is een geldmachine.” Selçuk: “We willen culturele instellingen aanbieden zich positief te profileren met het Fossil Funds Free label. Internationaal bestaat het al. Om ervoor in aanmerking te komen moet een instelling verklaren dat het geen ‛fossiel’ geld aanneemt, of het te problematiseren als ze dat wel doen. Dat is spannend: hoe ver kun je gaan in Shellkritiek met Shellgeld?”

“Hoe ver kun je gaan in Shellkritiek met Shellgeld?”

Cultuur heeft het zwaar in deze neoliberale tijd. Berooft FCC hen niet van een broodnodig infuus? Teresa: “We hebben aan den lijve ervaren wat de bezuinigingen teweeg gebracht hebben en hebben meegedaan aan de protesten daartegen in 2011. Ik vind dat de overheid in rijke landen de taak heeft cultuur te ondersteunen, anders zie je dat bedrijven meebepalen welke kunst gefinancierd wordt. Dat is doorgaans veilige kunst. Experimenten maken weinig kans.”

Selçuk: “Het geldgebrek van musea of orkesten oplossen is niet onze taak. We kunnen wel laten zien hoe culturele ruimtes sociaal en cultureel relevant kunnen zijn. Worden ze alleen door curatoren gevuld of staan ze open voor ongevraagde bijdragen? Waarvoor bestaan ze überhaupt? Die vraag ontbreekt in het debat. Kunst kan mensen laten nadenken over creativiteit, over autonomie, sociale relaties. Kunst kan de weg wijzen.”

“Als bedrijven meebepalen welke kunst gefinancierd wordt, is dat doorgaans veilige kunst”

Meer op: fossilfreeculture.nl

Beautiful Trouble

Wie wil nou niet actievoeren als The Yes Men? Creatief activisme heeft een lange, rijke geschiedenis. Zelden worden de principes op papier gezet, tot nu. Dankzij Andrew Boyd, oprichter van de satirische club Billionaires for Bush, kun je je hart ophalen aan het inspirerende project Beautiful Trouble: een boek, toolkit, database en netwerk om je eigen creatieve acties vorm te geven: beautifultrouble.org. Samen met de in Johannesburg gevestigde armoedebestrijders van Action Aid is ook een wereldwijde database en toolkit ontwikkeld voor het delen van creatieve kennis door grassroots bewegingen. Duik in de talloze modules en workshops uit Myanmar, Bangladesh, Jordanië, Zimbabwe, Oeganda en Mexico: beautifulrising.org.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Energie & klimaat Tags: klimaattop, kunst, Climate Games, fossielvrij Verschenen in: Down to Earth 36 (september 2016)

Liesbeth Sluiter

Liesbeth Sluiter

Liesbeth Sluiter is journalist en fotograaf

  • Website van Liesbeth Sluiterliesbethsluiter.nl/home
  • Alle artikelen van Liesbeth Sluiter op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Interview

Waarom het klimaat een museum verdient

Als we willen dat iedereen zich bekommert om het klimaat, hebben we verhalenvertellers nodig, dacht Laura van Rutten. Enter: het Klimaatmuseum.
Natuur

Tentoonstelling: de wereld in kaart gebracht

Met GPS systemen en Google Earth vergaren we steeds meer kennis over onze planeet, maar tegelijkertijd weten we niet meer waar we zijn. Onze verhouding tot de aarde wordt steeds afstandelijker en abstracter. Een vijftal kunstenaars probeert de verbinding te herstellen. Van nomadische melk tot een archief van verdwijnende gebieden.
Artikel, Energie & klimaat, Jongeren

Spelletjes spelen voor de planeet

Spellen kunnen helpen om het klimaatprobleem inzichtelijk te maken - en oplossingen vinden leuker. Drie makers vertellen.
Consument, Energie & klimaat

Warm de winter door

Iedereen probeert op een energiezuinige warm te blijven deze winter. Hoe doen mensen elders op de wereld dat en hoe deden we dat vroeger?
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons