Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Opinie > Onder Vuur > Foodwatch vs. Albert Heijn Puur&Eerlijk

Foodwatch vs. Albert Heijn Puur&Eerlijk

A. Opmeer | 19 oktober 2013 |

Albert Heijn Puur&Eerlijk is helemaal niet zo puur, en niet zo eerlijk.
Dat zegt voedselwaakhond Foodwatch. Albert Heijn vindt die kritiek niet terecht.

Albert Heijn Puur&Eerlijk is helemaal niet zo puur, en niet zo eerlijk. Dat zegt voedselwaakhond Foodwatch. De producten met dit label zijn namelijk niet op alle vlakken verantwoord en bevatten bovendien te veel zout, suiker en E-nummers. Puur&Eerlijk MSC-zalm in bladerdeeg is daarom tweede geworden in de verkiezing voor het Gouden Windei. De zalm is weliswaar MSC-gecertificeerd, maar dat is 21 procent van de maaltijd. De overige 79 procent is niet duurzaam. De supermarktketen vindt de kritiek niet terecht. We spreken een woordvoerster van Albert Heijn.

Puur&Eerlijk-producten zijn goed voor mens, dier, milieu óf natuur. Foodwatch vindt dat dat mens én dier én natuur én milieu moet zijn. Samengestelde Puur&Eerlijk-gerechten als de zalm in bladerdeeg zijn zelfs maar deels verantwoord. Waarom?

“We hebben verschillende categorieën voor Puur&Eerlijk: biologisch, scharrel, FairTrade, ecologisch en duurzame vis, die gecontroleerd worden door onafhankelijke certificerende instanties. Daarmee maken we het de consument makkelijker om bewust te kiezen. Voor samengestelde producten, zoals zalm in bladerdeeg, claimen we niet dat elk ingrediënt duurzaam is. Het is makkelijk om te zeggen dat alle producten aan alle categorieën moeten voldoen, maar in de praktijk kan dat niet zomaar. Dat kost tijd. We hebben met een heleboel factoren rekening te houden, zoals smaak, voedselveiligheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid. We kijken natuurlijk geregeld of we een product kunnen verbeteren, dat geldt voor ieder product.”

Foodwatch vindt ook dat jullie onnodig veel suiker, zout en e-nummers toevoegen.

“Sommige toevoegingen zijn noodzakelijk. E-nummers zijn door de Europese Authoriteit voor Voedselveiligheid goedgekeurde hulpstoffen om, bijvoorbeeld, voedselveiligheid te verbeteren. We maken producten voor een breed publiek, en testen dit met smaakpanels, daarom voegen we soms smaakversterkers, suiker of zout toe. Maar we staan wel open voor andere inzichten en toetsen ons beleid geregeld. Zo zetten we ons in om het zoutgehalte waar mogelijk te verlagen. En we willen dat in 2014 niet alleen de biologische, maar alle puur&eerlijk-producten vrij zijn van E-nummers die niet toegestaan zijn in biologische producten – ondanks dat niet al die producten zelf het EU-blaadje dragen.”

Wat vinden jullie van het feit dat Foodwatch zo kritisch is?

“Wij herkennen ons er niet in, want wij maken juist hele grote stappen richting duurzaamheid. Het vervelendste is dat Foodwatch zegt dat wij misleiden. Dat is niet wat wij doen. We bieden mensen met dit merk de mogelijkheid om verantwoordere keuzes te maken, en duurzaamheid is nu eenmaal niet zwart-wit. We zijn transparant over alle ingrediënten van onze producten.”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Onder Vuur Tags: fairtrade Verschenen in: Down to Earth 19 (okt 2013)

A. Opmeer

A. Opmeer

Schrijver

Oud-hoofdredacteur van Down to Earth.

  • Volg A. Opmeer op Twitter @OpmeerD2E
  • annemarie.opmeer@downtoearthmagazine.nl
  • Alle artikelen van A. Opmeer op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Interview

Wouter Mensink: “Maak van fair trade een publiek probleem”

Kun je een betere wereld kopen? Zo heet het eerste boek van filosoof Wouter Mensink. We gaan ervan uit dat het een oplossing is voor wereldproblemen om als consument je geld aan de juiste producten uit te geven. Maar Mensink neemt dat niet als vanzelfsprekend aan. Met filosofen als reisleider moedigt hij ons aan beter na te denken over onze relatie tot het systeem van wereldhandel.
Leestips

Leve de coöperatie

Waarom verkopen de Zwitserse supermarktketens Coop en Migros al jarenlang de meeste biologische, fairtrade- en streekproducten? Omdat ze een coöperatie zijn, betoogt Dirk Barrez. Coöperatieve bedrijven stimuleren de lokale economie, zorgen voor werkgelegenheid die zekerder is, leven opvallend langer dan klassieke bedrijven en bouwen aan een democratische een sociaalecologische economie.
Onder Vuur

Onder Vuur: Even Geen Vlees vs. FrieslandCampina

Zuivelbedrijf Campina moet investeren in plantaardige alternatieven, stellen actiegroepen. Wat vindt Campina daar zelf van?
Onder Vuur

Onder Vuur: De Volkskrant vs. Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer legt uit waarom zij af en toe het omstreden middel RoundUp gebruiken.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons