De elektronicasector loopt flink achter op het gebied van klimaat- en milieubeleid en arbeidsomstandigheden. Dat blijkt uit onderzoek van Rank-a-Brand en Milieudefensie.
Rank a Brand heeft in samenwerking met Milieudefensie de inspanningen op het gebied van klimaat- en milieubeleid en arbeidsomstandigheden van twintig elektronicamerken onderzocht. De nieuwe lijst verschilt op een aantal punten van het vorige overzicht van Rank a Brand omdat er nu meer rekening gehouden is met de gevolgen voor het milieu van de hele productieketen.
Zo zijn de winning van grondstoffen, de ‘repareerbaarheid’ en levensduur van een product nu in de beoordeling meegenomen. Daarnaast hebben de onderzoekers extra gelet op arbeidsomstandigheden in de elektronica-industrie, het blijkt dat de sector er niet in slaagt deze te verbeteren.
Grote verschillen
Uit het nieuwe overzicht blijkt dat de scores van de merken erg uiteenlopen; Fairphone neemt als nieuwkomer meteen de koppositie in met 22 van de 37 mogelijke punten en scoort daarmee een B-label (‘Goed op weg’), terwijl de al wat meer gevestigde namen als HTC en Huawei nog nauwelijks duurzame mijlpalen laten zien. Beide merken zitten in de laagste categorie, het E-label. Apple (15 punten) en Nokia (14 punten) doen het als elektronicagiganten daarentegen redelijk en scoren een C-label.
Microsoft, Asus, HTC en Huawei hebben hun slechte beoordeling (D & E label) onder andere te danken aan het feit dat ze nog niet of nauwelijks stappen hebben ondernomen om wat te doen aan onverantwoorde tinmijnbouw op het Indonesische eiland Bangka.
Eerlijke mineralen en metalen
Bij de winning van grondstoffen voor elektronica komen allerlei problemen voor. Tropische eilanden, zoals Bangka, worden ervoor vernield en kleinschalige mijnwerkers leven te vaak onder de armoedegrens.
Verder moet worden voorkomen dat de opbrengst van mijnen in bijvoorbeeld Congo ten goede komen aan burgeroorlogen. Inmiddels heeft het grootste deel van de merken een beleid om de aanschaf van zogenaamde conflictmineralen aan te pakken. Vele smelters in de productieketen zijn geïdentificeerd en een klein deel heeft inmiddels de ‘conflictvrije’ status. Ook worden mijnen in bijvoorbeeld Congo conflictvrij gemaakt. Ondanks dat er vele merken meedoen gaat het niet snel. Alleen Fairphone en Apple tonen al aan dat zij conflictvrije tin gebruiken; Fairphone gebruikt ook eerlijke tantalum.
Milieu-onvriendelijk
Wat opvalt is dat met name op het gebied van het milieu nog erg weinig wordt bereikt door de makers van onze mobieltjes en computers. Zo gebruiken slechts twee merken (Fairphone en Samsung) tenminste 10 procent gerecycled plastic in hun producten. Slechts drie merken (Fairphone, Toshiba en ASUS) zamelen tenminste 5 procent van de verkochte producten in voor recycling.
Fairphone heeft overigens een recyclingspercentage van 300 procent door per verkochte telefoon drie oude telefoons in te zamelen. Maar het belangrijkste is dat slechts twee merken (Fairphone en Lenovo) duidelijk hun best doen om de levensduur van hun producten te verlengen, bijvoorbeeld door een goed aanbod van reserve-onderdelen en eenvoudige reparatiehandleidingen. Dit verkleint de milieu-impact drastisch.
De meeste merken blijven zich echter vasthouden aan het concept van geplande veroudering (planned obsolescence) waarbij een telefoon bijna een wegwerpproduct is geworden. Geen merk geeft voor ieder verkocht product een garantie af van tenminste drie jaar; een teken aan de wand.
Klimaat
Hoewel alle merken een beleid hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen, laten maar weinig merken ook daadwerkelijke resultaten zien op dit gebied. Minder dan de helft van de merken (9) publiceert de data van de eigen CO2-uitstoot en heeft deze tegelijkertijd met 10 procent verlaagd in de afgelopen vijf jaar.
Slechts vijf merken hebben zich een scherp doel gesteld om hun eigen CO2-uitstoot in de komende jaren flink te beperken. Het grootste aandeel van de CO2-uitstoot ligt overigens buiten de directe bedrijfsvoering, bij de fabricage. Als je naar deze data kijkt, zijn er zelfs maar drie merken (Nokia, HP en Lenovo) die hier duidelijk actief mee zijn. Apple laat verder alvast aan de rest van de sector zien hoe het energieverbruik verduurzaamd kan worden; inmiddels rapporteert het bedrijf al zo’n 75 procent groene elektriciteit.
Beroerde arbeidsomstandigheden
Arbeidsomstandigheden in de elektronicafabrieken zijn de harde noten die nog niet zijn gekraakt. Slechts twee merken (Fairphone en HP) rapporteren over de resultaten van hun beleid voor arbeidsomstandigheden en geven aan dat tenminste 95 procent van de toeleveranciers gecontroleerd wordt. Geen enkel merk toont echter aan dat de arbeidsomstandigheden op niveau zijn. Ook bij Apple’s samenwerking met de Fair Labor Association – een positieve stap – blijkt er nog een lange weg te gaan. Behalve door Fairphone, wordt door geen van de onderzochte merken zelfs een gedragscode nagestreefd waarin het recht op een leefbaar loon wordt erkend. Een droevig ambitieniveau.
Verder lezen: Duurzame metalen gezocht
Geef een reactie