Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Wisselcolumn > Een fopspeen tegen verandering

Een fopspeen tegen verandering

Shivant Jhagroe | 17 april 2024 |

Reclames zijn interessant, ze vertellen ons veel over onze ongelijke samenleving. Zo spelen vrouwen vrijwel altijd de hoofdrol in reclames voor schoonmaakartikelen. En wat me steeds vaker opvalt zijn reclames voor duurzame energie of recycling met specifiek vrouwen van kleur. Want ‘zelfs’ of ‘ook’ Nederlanders van kleur zijn bezig met duurzaamheid, en dat beeld moeten we normaal gaan vinden.

Natuurlijk, representatie is belangrijk. Decennia lang verbeeldden reclames een witte samenleving. En uiteraard willen bedrijven nieuwe klandizie bereiken met ‘inclusieve reclames’. Maar wat betekent representatie als het gaat om de groene transitie? De energiesector wordt nog altijd gedomineerd door technisch en economisch opgeleide – vaak oudere – witte mannen.

Dat zie ik ook in mijn onderzoek rond de energietransitie. Jonge vrouwen zijn schaars en mensen van kleur al helemaal. Op die manier blijven hun ervaringen en perspectieven buiten beeld. Meer algemeen wordt de groene transitie nog vaak ontworpen door en voor de gegoede witte burgerij: klimaatsubsidies, biologische supermarkten en elektrische auto’s. En wat te denken van de semi-tot slaaf gemaakte Congolese mijnwerkers die mineralen uit de grond halen voor ‘onze schone’ energietransitie?

Een pijnlijk ironisch beeld: de ervaringen van mensen van kleur zijn ondervertegenwoordigd in groene projecten en besluitvorming maar oververtegenwoordigd in groene reclames. Het is mooi dat er meer zonnepanelen-installateurs van kleur komen en actrices van kleur meer reclame-gigs krijgen. Maar de transitie moet verder gaan dan diversiteit onder uitvoerende arbeiders. Het gaat om de ervaringen van de meest gemarginaliseerde groepen, op alle niveaus.

Ook nieuwe vormen van ‘groen kolonialisme’ moeten worden aangekaart. Een inclusieve en rechtvaardige transitie vergt meer dan symbolische beeldvorming. Sterker nog, we moeten waken voor diversity washing – in reclames en elders – omdat het fungeert als fopspeen die daadwerkelijke radicale verandering tegenwerkt.

Shivant Jhagroe doceert aan de Universiteit Leiden (Instituut voor Bestuurskunde). Hij onderzoekt duurzame transities en klimaatbeleid, met speciale aandacht voor ongelijkheid en rechtvaardigheid.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Wisselcolumn Tags: Reclame, Diversity washing, greenwashing, inclusie, groen kolonialisme Verschenen in: Down to Earth 82

Shivant Jhagroe

Schrijver

  • Volg Shivant Jhagroe op LinkedIn
  • Alle artikelen van Shivant Jhagroe op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Bondgenoten

Dentsu, you did it again!

Milieudefensie-bondgenoot Fossielvrij NL voert actie tegen Dentsu, een bureau dat misleidende reclames maakt voor vervuilende bedrijven.
Wisselcolumn

Kiezen! Maar hoe?

Columnist Jenny Rozema vindt het moeilijk om te kiezen: waar moet je je voor inzetten als er zó veel in de wereld slecht gaat?
Wisselcolumn

Verzet vieren

Wisselcolumnist Erica Meijers ziet hoe de arme wijk Sunnyside protest viert met het feest van de clowns.
Wisselcolumn

Column Lena Hartog: Een beweging van excellente schapen

Na haar studie behoorde Lena Hartog tot de 'klasse van excellente schapen' die hard werkt - maar waaraan? Ze ging op zoek naar wat de wereld nodig heeft.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons