Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > De Activist > Duurzame docenten: Thijs Struijk

Duurzame docenten

Duurzaam leren doen en denken: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. De aangewezen plek daarvoor is natuurlijk het onderwijs. Volgens Pabo-docent André de Hamer moet duurzaamheid een van de pijlers van het basisonderwijs worden. Thijs Struijk wil dat iederéén duurzaamheid leert: van peuter tot professional. En VMBO-docente Françoise Zinhagel laat haar leerlingen zelf de oplossingen bedenken.

Duurzame docenten: Thijs Struijk

Thijs Struijk (39)
Isduurzaam ondernemer
Missie duurzame ontwikkeling van peuter tot professional

Je bent initiatiefnemer van een hele reeks projecten die iets met ‘groen’ of ‘toekomst’ te maken hebben. Wat doe je nu eigenlijk?

“Het zijn allemaal manieren waarop ik duurzame ontwikkeling in het onderwijs stimuleer. Ik doe onderzoek, lobby, voer campagne, ontwikkel games. Ik ben ondernemer, maar je kunt me ook professioneel activist noemen. Ik wil mensen leren hoe ze duurzaam kunnen denken en doen.”

Hoe pak je dat aan?

“Duurzame ontwikkeling gaat over het aanleren van vier competenties. Het begint bij het bewustzijn van de uitdaging waar we als mensheid voor staan, als we straks met zeven miljard mensen op onze kleine aardbol leven. Dan heb je kennis nodig over de problemen en mogelijke oplossingen. Vervolgens moet je specifieke skills aanleren, zoals samenwerken en systeemdenken. Tot slot moeten mensen op basis van normen en waarden de juiste keuzes kunnen maken.”

“Ouders kiezen altijd voor een school waar hun kind later echt iets aan heeft”

Zijn die competenties belangrijker dan wat kinderen nu op school leren?

“Natuurlijk zijn taal en rekenen ook belangrijk. Maar als je het aan ouders vraagt, zullen ze altijd kiezen voor een school waar hun kinderen later echt iets aan hebben. Daarom heb ik Toekomstbehendig ontwikkeld, een duurzame schoolgids om bij die keuze te helpen.”

Je richt je ook op werkgevers. Waarom?

“We vragen ze welke competenties nodig zijn om de transitie naar een duurzaam bedrijf te maken. Dat vertalen we naar het onderwijs. Als studenten tijdens hun opleiding al kennismaken met vraagstukken uit de praktijk, stromen ze straks goed voorbereid de arbeidsmarkt op. Zo ontstaat een nieuwe generatie werknemers die het tij echt kan keren.”

Meer "Duurzame docenten"

Duurzame docenten

Duurzame docenten: André de Hamer

André de Hamer (49)
Isprogrammamanager bij Duurzame PABO en Pabo-docent op Hogeschool Zeeland
Missie duurzaamheid centraal in het basisonderwijs

Duurzame docenten

Duurzame docenten: Françoise Zinhagel

Françoise Zinhagel (50)
Isdocent duurzaamheid op een VMBO
Missie leerlingen bewust maken van hun eigen verantwoordelijkheid

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: De Activist Tags: onderwijs, jongeren Verschenen in: — Down to Earth 50 (december 2018/januari 2019) Activisten: Duurzame docenten

Rinske Bijl

Rinske Bijl

Schrijver

Rinske Bijl vertelt verhalen in woord en beeld, over duurzaamheid, migratie, vluchtelingen en gender. En over wat je zelf kan doen om de maatschappij een beetje groener en eerlijker te maken.

  • Volg Rinske Bijl op Twitter @rinskebijl
  • Website van Rinske Bijlrinskebijl.nl
  • Alle artikelen van Rinske Bijl op Down To Earth Magazine
Robert Elsing

Robert Elsing

Mensenmens en fotograaf Robert Elsing maak authentiek en levenslustig beeld. Dichtbij en herkenbaar. De magie van het moment vangend en de kleur van het leven versterkend.

  • Volg Robert Elsing op LinkedIn
  • robert@robertelsing.nl
  • Website van Robert Elsingrobertelsing.nl
  • Alle artikelen van Robert Elsing op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Jongeren, Water

Venië zag de Geul overstromen

Dit is het tweede verhaal van het project Hengelo aan Zee. Fotograaf Henri Blommers portretteert kinderen en laat ze de dreiging van het water op een creatieve manier in beeld brengen.
De Activist

In duurzame dienst: Marijse Schuite

“Kunst en maatschappelijke betrokkenheid zijn twee werelden die wél samen kunnen gaan.”
De Activist

Stop fossiele subsidies: Laurie van der Burg

Stop fossiele subsidies! Laurie van der Burg doet bij Oil Change International onderzoek om deze geldstromen in binnen- en buitenland in beeld te brengen.
De Activist

Keep it in the ground: Erlan Sleur

We moeten af van fossiele brandstoffen. Erlan Sleur verzet zich tegen oliewinning voor de kust van Suriname. Keep it in the ground!
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons