Goede vormgeving versterkt de boodschap, maar lang niet alle activisten hebben geld voor het kopen van een goed lettertype. Vanuit dat idee bedacht de vormgever van 350.org de Klima: een gratis lettertype voor de klimaatbeweging.
Als designer van klimaatcampagne 350.org kreeg Matthew Anderson verzoeken van activisten – vaak vrijwilligers – uit de hele wereld: mag ik het lettertype van jouw artwork gebruiken? Altijd moest hij ze teleurstellen, de lettertypes waren gelicenseerd en moesten dus worden gekocht. Daar is bij lang niet iedereen geld voor. Zonde, want goede vormgeving versterkt de boodschap. Vanuit dat idee bedacht hij de Klima: een gratis lettertype voor de klimaatbeweging. Mooie bijkomstigheid is volgens hem dat het delen van dit soort tools activisten het gevoel geeft dat ze er niet alleen voor staan.
Downloaden kan via http://klima.io, maar enkel en alleen als je geen klimaatontkenner bent én het lettertype niet voor commerciële doeleinden gebruikt.
Voordelen:
Het is gratis en mooi. Ook geschikt voor talen waarvan je nog nooit gehoord hebt, van Afar (Ethiopië) tot Zazaki (Turkije), en dus met bijbehorende streepjes, dakjes, puntjes en onderhangende halve vijfjes.
Nadelen:
Soms is een eigen smoel – herkenbaarheid – gewenst. En dus een eigen huisstijl en eigen typografie. En hoewel het lettertype geschikt is voor internet, is het niet “gehint”, waardoor het onscherp wordt bij oudere webbrowsers of kleinere fonts.
Geef een reactie