Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Bijlo belt met… een sociaal whiskymerk

Bijlo belt met… een sociaal whiskymerk

Vincent Bijlo | 28 december 2016 |

Commercie en een betere wereld kunnen best hand in hand gaan, zo schijnt het. Zoals bij de Chivas Regal’s verkiezing van de meest impactvolle sociale onderneming. “Bent u boven de 18? Anders kan ik u niet te woord staan. Wij kennen onze verantwoordelijkheden.”

Beeld: Flickr CC BY Nico Kaiser
Beeld: Flickr CC BY Nico Kaiser

“Chivas Regal…”

“Dag, met Vincent Bijlo.”

“Bent u boven de 18?”

“Hoezo?”

“Anders kan ik u niet te woord staan. Wij kennen onze verantwoordelijkheden, wij strijden samen met onze klanten, onze ambassadeurs van een rijke whiskytraditie, tegen alcoholmisbruik.

“Jajaja, ik ben boven de 18, 51 om precies te zijn.”

“De ideale leeftijd voor onze rijpere whisky. Het verhaal van deze zeer aromatische drank, die 18 jaar heeft gerust, waardoor de tijd zijn heilzame werk heeft kunnen doen, begint bij 2 broers, die op een avond in een vochtige, niet warm te stoken cottage…”

“Ja, heerlijk, maar ik bel over iets anders. U bent op zoek naar de meest impactvolle sociale onderneming ter wereld?”

“Yep. We hebben 130 Nederlandse inzendingen binnengekregen, allemaal briljante startups, waarvan de jury er nu 5 heeft genomineerd. Van die 5 gaat er 1 naar de wereldwijde finale in Los Angeles.”

“En in die jury, las ik, zit Denis Fiévet, CEO van Pernod Ricard Nederland/België.”

“Klopt. Onze whisky’s staan onder de Pernod Ricard-paraplu. Het verhaal van Denis Fiévet begint in een vervallen boerenschuur op het Waalse platteland. Zijn moeder was een ex-non en zijn vader de achttiende zoon van een fritesbakker uit Diarraise, een gehucht bij Dinant.”

“Prachtig, maar waarom zit hij in die jury?”

“Omdat hij het verhaal vertelt van Chivas Regal. Dat is een eerlijk verhaal, een optimistisch en positief verhaal. Daarmee dragen wij bij aan een betere wereld.”

“En verkoopt u zoveel mogelijk whisky.”

“Bij ons gaan commerciële activiteiten en zorg voor elkaar hand in hand.”

“Ik zal er aan denken als ik wakker word met een houten kop van uw whisky.”

“Altijd met mate meneer Bijlo. Mag ik iets vertellen over de 5 genomineerden? Allemaal schitterende verhalen van mensen met een geweldig brok passie. Neem nou De Legbank. Stelt mensen zonder benen, dat zijn er 30 miljoen, wist u dat, in staat zelf een goedkope prothese te maken.”

“En dan kunnen ze met die nieuwe benen naar de slijter om Chivas Regal te kopen?”

“Ik geloof dat het kwartje nog niet gevallen is meneer Bijlo. Neem nou genomineerde African Clean Energy. Dankzij hun cookstoves kunnen mensen in Afrika rookvrij koken. Elke 7 seconden sterft er iemand door het inademen van rook die vrijkomt bij koken op open vuur.”

“En elke seconde sterven er 140 mensen aan de gevolgen van alcoholmisbruik. Die verhalen zou u eens moeten delen. Daaag!”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Columns, Bijlo Verschenen in: — Down to Earth 38 (december 2016)

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo is cabaretier, columnist, schrijver en muzikant.

  • Website van Vincent Bijlovincentbijlo.com
  • Alle artikelen van Vincent Bijlo op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Bijlo

Bijlo’s lijstje: Geo-engineering

Bijlo zet alle manieren waarop je geo-engineering kunt toepassen op een rijtje.
Bijlo

Gasunie

Vincent Bijlo heeft taart besteld, want de Gasunie wil in 2024 klimaatneutraal zijn. Dat is reden om feest te vieren, toch?
Bijlo

Stroom

Het wereldwijde stroomverbruik stijgt tot recordhoogte. Hoe komt dat? Vincent Bijlo laat zijn wervelende gedachten erop los.
Bijlo

Bijlo belt… met Kalf

Columnist Vincent Bijlo belt met Kalf. Want: hij is een kritische consument die knuffelmelk wil.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons