Onze grootste luchthaven draait binnenkort volledig op windenergie. Maar hoe doen ze dat dan met die vliegtuigen? Bijlo belt er even achteraan.
“Met Schiphol spreekt u, bedankt voor het wachten, wat mag ik voor u doen?”
“Graag gedaan, het duurde korter dan voor de douane. Met Vincent Bijlo, ik wilde u even feliciteren.”
“Ik ben niet jarig hoor meneer, maar evengoed bedankt, dat was het?”
“Nee, ik wilde u feliciteren met uw overstap naar Hollandse wind. U bent vanaf 1 januari 2018 volledig duurzaam, toch?”
“Klopt meneer. En wij niet alleen, alle luchthavens van de Schiphol Groep. Ook Rotterdam The Hague Airport, vliegveld Eindhoven en vliegveld Lelystad.”
“U schaart zich in een mooi rijtje. NS, Unilever, Google, ze zijn allemaal windgedreven. Maar wat nou als het te zacht waait, dan kunnen we niet inchecken?”
“Haha, nee hoor, dan draaien we op buitenlandse wind.”
“In het buitenland waait het altijd hard genoeg?”
“Wij hebben windgarantie.”
“Hoeveel energie gebruikt u eigenlijk?”
“Ongeveer 200 Gigawatt, met al onze vliegvelden bij elkaar. Dat staat gelijk aan het stroomgebruik van 60 duizend huishoudens.”
“Zo weinig maar? En hoe doet u dat dan met de vliegtuigen?”
“Wat bedoelt u?”
“Hoe voorziet u die van windstroom, met verlengsnoeren op haspels?”
“O, dat bedoelt u. Nee, het betreft hier alleen de activiteiten op de grond. Die zijn windpowered. De verkeerstoren, de automatische deuren, de lichten, de fruitpersen, de koffiemachines, de bodyscanners, noem maar op. Vliegtuigen vliegen vooralsnog helaas op kerosine meneer.”
“En die gebruiken miljoenen keren zo veel energie als u op de grond.”
“Ja, wat wilt u daarmee zeggen? Dat we het niet hadden moeten doen? Wij nemen het voortouw, wij stellen met onze gegarandeerde afname energiemaatschappijen in staat windparken te bouwen. Windpark Vianen is al in bedrijf. Daar waait het de laatste tijd lekker door.”
“Maar het is toch, vergeleken met al dat luchtverkeer dat u faciliteert, een druppel op een gloeiende plaat?”
“2 Dingen meneer. Alle druppels helpen, dat is 1 en 2: Als je zo redeneert, hoef je helemaal niks te doen, want dan heeft het toch geen zin. Jullie zijn bij die milieubeweging altijd zo negatief. Doen we eens iets, is het weer niet goed.”
“Dat komt door het contrast, Schiphol, tussen de grond en de lucht. Maar we juichen het zeker toe, het is een begin. En bovendien, de luchtvaartmaatschappijen zijn elkaar aan het doodconcurreren, dus misschien wordt er binnenkort veel minder gevlogen. Dat zou goed zijn voor het milieu, denkt u niet? Hallo, Schiphol, hallo, bent u daar nog? Ooo, de wind is weggevallen.”
Geef een reactie