Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > Bijlo belt met… Schiphol

Bijlo belt met… Schiphol

Redactie Down to Earth | 28 november 2017 |

Onze grootste luchthaven draait binnenkort volledig op windenergie. Maar hoe doen ze dat dan met die vliegtuigen? Bijlo belt er even achteraan.

Wikimedia commons

“Met Schiphol spreekt u, bedankt voor het wachten, wat mag ik voor u doen?”

“Graag gedaan, het duurde korter dan voor de douane. Met Vincent Bijlo, ik wilde u even feliciteren.”

“Ik ben niet jarig hoor meneer, maar evengoed bedankt, dat was het?”

“Nee, ik wilde u feliciteren met uw overstap naar Hollandse wind. U bent vanaf 1 januari 2018 volledig duurzaam, toch?”

“Klopt meneer. En wij niet alleen, alle luchthavens van de Schiphol Groep. Ook Rotterdam The Hague Airport, vliegveld Eindhoven en vliegveld Lelystad.”

“U schaart zich in een mooi rijtje. NS, Unilever, Google, ze zijn allemaal windgedreven. Maar wat nou als het te zacht waait, dan kunnen we niet inchecken?”

“Haha, nee hoor, dan draaien we op buitenlandse wind.”

“In het buitenland waait het altijd hard genoeg?”

“Wij hebben windgarantie.”

“Hoeveel energie gebruikt u eigenlijk?”

“Ongeveer 200 Gigawatt, met al onze vliegvelden bij elkaar. Dat staat gelijk aan het stroomgebruik van 60 duizend huishoudens.”

“Zo weinig maar? En hoe doet u dat dan met de vliegtuigen?”

“Wat bedoelt u?”

“Hoe voorziet u die van windstroom, met verlengsnoeren op haspels?”

“O, dat bedoelt u. Nee, het betreft hier alleen de activiteiten op de grond. Die zijn windpowered. De verkeerstoren, de automatische deuren, de lichten, de fruitpersen, de koffiemachines, de bodyscanners, noem maar op. Vliegtuigen vliegen vooralsnog helaas op kerosine meneer.”

“En die gebruiken miljoenen keren zo veel energie als u op de grond.”

“Ja, wat wilt u daarmee zeggen? Dat we het niet hadden moeten doen? Wij nemen het voortouw, wij stellen met onze gegarandeerde afname energiemaatschappijen in staat windparken te bouwen. Windpark Vianen is al in bedrijf. Daar waait het de laatste tijd lekker door.”

“Maar het is toch, vergeleken met al dat luchtverkeer dat u faciliteert, een druppel op een gloeiende plaat?”

“2 Dingen meneer. Alle druppels helpen, dat is 1 en 2: Als je zo redeneert, hoef je helemaal niks te doen, want dan heeft het toch geen zin. Jullie zijn bij die milieubeweging altijd zo negatief. Doen we eens iets, is het weer niet goed.”

“Dat komt door het contrast, Schiphol, tussen de grond en de lucht. Maar we juichen het zeker toe, het is een begin. En bovendien, de luchtvaartmaatschappijen zijn elkaar aan het doodconcurreren, dus misschien wordt er binnenkort veel minder gevlogen. Dat zou goed zijn voor het milieu, denkt u niet? Hallo, Schiphol, hallo, bent u daar nog? Ooo, de wind is weggevallen.”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Columns, Bijlo Tags: windenergie, Schiphol, Lelystad

Redactie Down to Earth

Redactie Down to Earth

Schrijver

Down to Earth is het platform voor groene journalistiek en opinie. Een initiatief van Milieudefensie.

  • Volg Redactie Down to Earth op Facebook
  • Volg Redactie Down to Earth op Twitter @D2Emag
  • Volg Redactie Down to Earth op LinkedIn
  • redactie@downtoearthmagazine.nl
  • Website van Redactie Down to Earthdowntoearthmagazine.nl/over-ons
  • Alle artikelen van Redactie Down to Earth op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Bijlo

Bijlo belt… met Wind

"Ik wil die luie regering van u wat wind meegeven. 39 miljard fossiele subsidies per jaar en ik kost geen cent!"
Artikel

Groene ambities Amsterdam begraven onder een bedrijvenpark

In de Lutkemeerpolder lagen kansen voor Amsterdam om plannen op het gebied van klimaatverandering te realiseren. Er komt een bedrijvenpark.
Bijlo

Bijlo’s lijstje: Geo-engineering

Bijlo zet alle manieren waarop je geo-engineering kunt toepassen op een rijtje.
Bijlo

Bijlo’s lijstje: de grieven van de boeren

Wat beweegt boeren om met de trekker Europese wegen te blokkeren? Columnist Vincent Bijlo zet hun grieven op een rijtje.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 52 april 2019

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons