Pieter van Harinxma thoe Slooten, 45
IsBedrijf GreenCab
Missie Duurzaamheid in woord én daad
Drie duurzame ondernemers
Deze ondernemers volgden hun buikgevoel en kwamen uit op een duurzame plek. En niet zo maar een: Fishes werd de eerste Marine Stewardship Council gecertificeerde vishandel in de EU, GreenCab heeft het grootste Europese laadstation voor hun elektrische taxi's en Optigroen/Groenedaken.net zag een gat in de markt voor groene dakbedekking voor particulieren. Drie ondernemende geesten over wat duurzaamheid voor hen betekent.
Bart van Olphen
Hij wist niet veel meer van duurzame vis dan de gemiddelde Nederlander toen hij in 2002 begon met Fishes, een nieuwe stijl viswinkel. Ja, als kok in een driesterrenrestaurant had hij er jaren mee gekookt. “Verder was ik redelijk naïef. Ik ging er eigenlijk vanuit dat díe vis werd aangeboden waar er genoeg van is. Maar toen ik me ging verdiepen in de herkomst van mijn vis, door welke visser deze gevangen was en met welke vistechniek, kwam ik erachter dat dit helemaal niet zo was. Dat voelde niet goed.”
Dus veranderde Fishes in een merk waarbij het gaat om de beleving en het verhaal achter de vis. “En dan kom je als vanzelfsprekend bij duurzame vis uit.” In 2007 werd Fishes de eerste retailer gecertificeerd met het Marine Stewardship Council keurmerk op het vasteland in Europa. Het jaar erop werd het uitgeroepen door de Seafood Choices Alliance in Boston tot meest duurzame visonderneming ter wereld en in 2009 door de NIMA gekozen tot het beste MVO-merk van Nederland. Het Fishes Kookboek werd vorig jaar bekroond met de titel meest duurzame kookboek ter wereld.
“Ik wil wel heel graag mijn verhaal en mijn overtuiging over het product vertellen. De romantiek, de havens, de bootjes, het jagen. Transparantie daar begint het mee. Alleen de term ‘duurzaam’ aan je product hangen, werkt niet. Ik word ook een beetje moe van die term. Het is een gevoelskwestie. Wat voelt beter: het kopen van een product waarvan je weet dat het op een pure en eerlijke manier verkregen is, of het kopen van een product waarvan je het verhaal niet kent? Transparantie levert beleving en bewustzijn op en dan is duurzaamheid een logisch gevolg.”
Geef een reactie