Voor negenhonderd euro per dag ben ik in te huren. Daarvoor geef ik u de ultieme voorspellingen op gebied van food, food-sales, food-inspirations, corporate-food-opportunities, food-market-shares en andere bake-off-air-products. Ik ben namelijk food-trendwatcher geworden.
Dat kwam zo. Twee jaar geleiden zei ik: let op, olijfolie raakt uit de mode, olie van eigen bodem wordt helemaal hot. En verdomd, wat wordt voor het tweede jaar op rij tot beste restaurant van de wereld gekozen? Noma in Kopenhagen, waar ze niet met olijfolie werken, want alleen met producten van Scandinavische bodem. Daar in noordelijk Europese contreien groeien geen olijven. Dus: olijfolie er uit, koolzaadolie er in. Ik zei het toch!
Ook een trend in Nederland: onlangs was ik op een koolzaad-event in het oosten des lands. Te midden van de schitterend geel bloeiende velden koolzaad presenteerde Colzaco, de coöperatie van koolzaadboeren, hun culinaire olie. Een leerpuntje is er nog wel. ‘Het kan niet biologisch’, zei de initiatiefnemer, ‘want je krijgt te veel last van onkruid.’ Dat blijkt niet te kloppen: in Frankrijk en Duitsland wordt biologische koolzaad verbouwd. Voor een gedegen food-advies op gebied van de Nederlandse biologische koolzaad: ik schets uw trends.
Wat verder zo bijzonder wordt gevonden van restaurant Noma: ze halen van alles uit het wild voor hun gasten. Maar wie schreef er vijf jaar geleden ook al weer een goed lopend boek over wilde eetbare bloemen, bessen, noten, paddenstoelen? Juist, ja, ik wil maar zeggen, ben mijn tijd ver vooruit, mijn inzichten zijn uw geld meer dan waard.
Biologische olie van Nederlandse bodem is er trouwens ook al heus: van walnoten en hazelnoten. Op steeds meer plekken te koop. Ik zei het toch. Die doen het heel goed in de salade van andijvie, die we nu zo uitbundig kunnen oogsten. Geïnteresseerd in de foodtrends voor 2012? Dé trend wordt het herkennen van het illusoire karakter van trends. Negenhonderd euro graag.
Geef een reactie