Kunnen consumentenactivisme en systeemverandering samengaan? Misschien wel: onder het motto “Wat willen we nog minder?” wil documentairemaker Kees Brouwer een nieuwe beweging ontketenen. Dat doet hij met Reaction, een tegenhanger van grote winkelketens.
“Een deel van de samenleving wordt verslaafd gemaakt aan het kopen van goedkope rommel”, vertelt Kees Brouwer. “Ik vind dat iedereen recht heeft op kwaliteit, zonder dat het ten koste hoeft te gaan van duurzaamheid, milieu of mensenrechten. En dat hoeft niet per se duur te zijn.”
Het begrip Reaction, als tegenhanger van grote winkelketens, spookte al jaren door zijn hoofd. Zijn idee kreeg pas vorm toen hij zich realiseerde dat er eigenlijk voor alles wat we nodig hebben hoopvolle alternatieven zijn. “Als filmmaker maak ik de beweging zichtbaar. Ik hoefde dus alleen maar te vragen of ondernemers zich bij Reaction willen aansluiten.”
Brouwer wil de kijker laten zien dat je niet naar de Noordpool hoeft om ijsberen te redden. “Je kunt ook thuis je bijdrage leveren, door niet naar grote winkelketens maar naar Reaction te gaan.” De filialen verschillen van uiterlijk en assortiment, maar delen dezelfde kernwaarden. Ze zijn duurzaam, sociaal en lokaal.
Zijn documentaire is wat hij een “waargebeurend” verhaal noemt. Hij zit er nog middenin. “Ik heb eerst zelf wat ondernemingen benaderd, die allemaal ja zeiden. We zijn ze daarna gaan filmen. Vanaf het moment dat ik met een manifest en een teaser naar buiten kwam, hebben we ongelofelijk veel reacties gehad. Mensen bieden onbezoldigd hun diensten aan. Sommige mensen willen er geld in steken zonder er ook maar iets voor terug te hoeven. Uit alle hoeken van het land melden mensen zich aan. Het is echt een kettingreactie van mensen die uit overtuiging en idealisme voelen dat het anders moet. Ze doen heel verschillende dingen, maar denken allemaal: als we het samen doen, valt er echt wat te veranderen.”
Waar Reaction eindigt, is onduidelijk. Brouwer wil dat er een dynamische beweging ontstaat en probeert daar met iedereen die zich aansluit een goede vorm voor te vinden. Meedoen kan via vpro.nl/reaction.
De VPRO zendt de documentaire uit in het kader van de Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven. Brouwer staat daar die week met zijn ‘mental foodtruck’. De bus dient tegelijkertijd als etalage met producten van de verschillende filialen van Reaction. “Ik verkoop geen eten, ik heb alleen een boodschap: je kunt andere keuzes maken door bij ons te shoppen.”
Reaction, 16 t/m 24 oktober live op de Dutch Design Week.
Geef een reactie