Tegengeluid
De een schreeuwt linkse teksten om de orde te verstoren, de ander hoopt door schoonheid verbinding te laten ontstaan. Toch hebben punkzanger Abel van Gijlswijk, singer-songwriter Shishani Vranckx en componist Merlijn Twaalfhoven meer gemeen dan je denkt: ze geloven in de kracht van muziek.
Tegengeluid: Shishani Vranckx
Je zingt, speelt gitaar, schrijft songs en componeert voorstellingen. Wat wil je met je werk bereiken?
“Mijn muziek is een reflectie van zowel mijn hoop voor de wereld als het onrecht dat ik zie. Muziek biedt genezing. Niet alleen door samenwerkingen met andere mensen; het reflecteert ook onze leefomgeving, de natuur. Dat ervoer ik sterk toen ik onderzoek deed naar de muziektradities van de San-gemeenschappen in Namibië. Zij hechten minder waarde aan kapitalistische winst en leven in harmonie met de natuur. Daar wil ik hier ook aandacht voor vragen, omdat het hard nodig is. We vernietigen onze leefomgeving.”
Wat voor soort muziek maak je?
“Ik werk graag samen met muzikanten uit andere genres en landen. Met Namibian Tales deden we een bijzondere samenwerking met de San-vrouwen uit de Kalahari: we mengden traditionele Namibische muziekelementen met eigentijdse composities en invloeden uit jazz en klassiek. Mijn solowerk is voornamelijk sociaal geëngageerde soul met nummers als Minority en Clean Country die ik schreef in Namibië. De uraniummijnen daar vervuilen de omgeving en maken de mensen ziek.”
Zie je jezelf als activist?
“Jazeker. Ik gebruik mijn muziek om aandacht te vragen voor bepaalde bevolkingsgroepen, zoals in West-Papoea. Ook al ben ik maar een klein onderdeel in een groot verhaal, ik wil laten zien dat we dezelfde strijd voeren. Kunst kan mensen op een andere manier raken dan iets wat je in de krant leest. Ik zet mijn werk in om mensen iets te laten voelen. Pas als je iets voelt, kun je ernaar handelen. En ik hoop dat mensen dat doen.”
Geef een reactie