Dat zegt Fred Woudenberg, hoofd van het cluster leefomgeving bij de GGD Amsterdam. “Elke blootstelling aan fijnstof, met name fijnstof dat door verkeer wordt uitgestoten, heeft een gezondheidseffect.”
Luchtvervuiling zorgt, met name in de grote steden, voor steeds meer gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten, ademhalingsproblemen en kanker. Toch is de lucht de afgelopen jaren steeds schoner geworden, de concentraties fijnstof dalen. Hoe is deze paradox te verklaren?
“Al dalen de fijnstofconcentraties nog zo snel, de gezondheidsinzichten achterhalen haar wel”, zegt Woudenberg gekscherend. “Niet het fijnstof neemt toe, maar de kennis daarover. Er is steeds meer bekend over de gevolgen van het inademen van fijnstof voor de gezondheid en die gevolgen blijken steeds ernstiger.”
Alle reden om fijnstof zo snel mogelijk nog verder terug te dringen?
“Voor de gezondheid wel. Het probleem is alleen: het onderzoek naar de effecten van ongezonde lucht gaat langzaam, maar dat naar de oorzaak van die gezondheidseffecten gaat nog langzamer. Eerst schreven we zaken toe aan PM10, toen aan PM2.5 en nu zeggen we, wellicht zijn het nog kleinere deeltjes. Of misschien verbindingen die daaraan vastzitten en chemisch reactief zijn. Er is niet één deeltje dat je de schuld kunt geven, het is vaak de combinatie van die verschillende stofdeeltjes die er toe doet.”
Lastig voor bestuurders?
“Ja, want het is voor een bestuurder handig om te weten op welk deel van fijnstof hij zich moet richten. Van de andere kant: het is duidelijk dat het fijnstofmengsel dat bij verbranding ontstaat, zoals de uitstoot van het wegverkeer, schadelijk is voor de gezondheid. Dus alles wat de verkeersuitstoot terugbrengt, is goed voor de gezondheid.”
Hoe doe je dat?
“Met schonere auto’s.”
Of minder autorijden? Al lijkt dat een taboe.
“De een kiest daarvoor, de ander niet. Wat opvalt is dat het opvallend stil bleef toen de Wereldgezondheidsorganisatie vorig jaar dieseluitlaatgassen classificeerde als bewezen kankerverwekkend.”
Heb je daar een verklaring voor?
“Mensen hebben de neiging niet bang te zijn voor zaken waarvoor ze zelf kiezen, die ze zelf onder controle hebben en waar ze voordelen bij zien. Ze zijn daarentegen allergisch voor zaken die ze over zich heen krijgen en waar ze geen invloed op hebben. Van activiteiten waar men zelf voor kiest en blij van wordt, aanvaardt men ook de risico’s.”
Speelt mee dat ongezonde lucht onzichtbaar is?
“Ook. Er gaan meer mensen in Nederland dood in het verkeer dan door asbest of koolmonoxidevergiftiging, maar de ophef is verschillend. Als je ziek wordt van asbest is de relatie 1 op 1. Je kunt de gezondheidsschade individualiseren, een gezicht geven. Bij luchtverontreiniging kan dat nooit. Als iemand een hartinfarct krijgt heeft dat meerdere oorzaken. Dan kun je zeggen: 17 procent kans dat luchtverontreiniging het infarct heeft veroorzaakt en 83 procent dat het iets anders is. Aan de patiënt kun je het niet zien. Dat maakt het tot een abstract, statistisch iets. En een identificeerbare dode is in de beleving van mensen altijd veel erger dan een statistische dode.”
Maar hoe schoner de lucht, hoe minder gezondheidsklachten. De Wereldgezondheidsorganisatie pleit daarom voor strengere normen. Een goed idee?
“Vanuit gezondheidsoogpunt wel. Voor PM10 en PM2,5 geldt eigenlijk dat er geen ‘gezonde’ norm is. Elke blootstelling aan fijnstof, met name fijnstof dat door verkeer wordt uitgestoten, heeft een gezondheidseffect. Het probleem is dat fijnstof overal vandaan komt, van verkeer en industrie, maar ook van natuurlijke bronnen als zeezout en bodemstof.”
Daarom zegt de staatssecretaris, we kunnen hier wel heel streng gaan zitten doen, maar het meeste fijnstof waait gewoon van over de grens ons land binnen.
“Ja, maar het waait ook uit ons land de andere kant op. We zijn netto-exporteur van fijnstof. Dat maakt dat je een zekere mate van verantwoordelijkheid hebt en dat je het gezamenlijk op moet lossen. Verder geldt voor ultrafijn stof, zoals roet dat direct uit de uitlaat van een auto komt, dat het verschil tussen de concentraties direct naast de auto en even verder weg heel groot zijn. Dus voor ultrafijnstoffracties heeft het wel degelijk zin om op lokaal niveau maatregelen te treffen om de gezondheid van mensen te beschermen.”
Welke maatregelen zouden de nieuwe colleges van B&W moeten nemen als de gezondheid van de burgers hen aan het hart gaat?
“Mijn eerste advies: maak een goed bestemmingenbeleid. Langs snelwegen en drukke wegen zijn de gezondheidsrisico’s het grootst. Zorg er dus voor dat bijvoorbeeld scholen niet binnen 300 meter van een snelweg en in de eerstelijnsbebouwing 50 meter van een drukke stedelijke weg gebouwd kunnen worden. In Amsterdam gebeurt dat al, maar in veel andere steden niet. Een tweede maatregel: voer milieuzones in, dat zet zoden aan de dijk, blijkt in Amsterdam. Daarnaast moet lopen en fietsen de norm worden. Zorg dat ouders hun kinderen lopend of fietsend naar school kunnen brengen. Dan leren kinderen van jongs af aan dat je kunt lopen en fietsen. Goed voor het milieu en de gezondheid.”
Willem Schot zegt
Helaas komt fijnstof niet alleen uit de auto, maar zweeft het ook rond in je huis als huisstof en in de natuur oa in de vorm van stuifmeelkorrels en schimmelsporen. Daarvan komen nu juist de meeste klachten. Ook de spoorwegen verspreiden fijnstof in de vorm van zware metalen. Hierdoor komt er een roest op de ramen van huizen aan de spoorweg. Aanpak van het wegverkeer kan niettemin nuttig zijn, als het gericht gebeurt. De grootste hoeveelheden worden geproduceerd door stilstaand verkeer en in de files. Dus motor afzetten. Bij hogere snelheden wordt minder fijnstof geproduceerd en bij zeer hoge snelheden weer meer. Er is een optimale snelheid met zo weinig mogelijk fijnstof. Die ligt bij een goede auto wsl wel boven de 80 km/h. Het is dus niet verstandig om dit als maximum snelheid aan te houden in dicht bevolkte gebieden en dan ook nog 130 km/h in te voeren als algemene maximum snelheid.
Teeja Arissen zegt
Ook scooters geven een aanzienlijke uitstoot van fijnstof. Vooral fietsers en voetgangers ademen dat in (en de scooterberijder zelf), omdat zij in het verkeer het dichtst in de buurt van de scooters komen. Scootergebruik (en autogebruik) zou ontmoedigd moeten worden, fietsen en lopen gefaciliteerd.
depamelaere zegt
Hoog tijd om ons pan-Europees inzake mobiliteit MEER te focussen op gezondheidseffecten en ons iets minder te stigmatiseren op klimaateffecten. Niet de laatste gram CO2 maakt onze steden gezonder, wel een substantiële reductie van het aantal dieselwagens, de steevaste CO2 kampioen… Europa legt strenge vlootnormen op inzake CO2 en vergroot hiermee het dieselaandeel in onze wagenvloot. De productie van diesel exemplaren Porsches, Maserati … roepen ernstige vragen op. Een dieselwagen vormt met zijn roet (EC/BC) zowat 20x meer carcinogene nitro-PAKs (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) als een benzine, niet in het minst door zijn overmaat aan NO2 uitstoot (tot 9x zo hoog als bij benzine). Bovendien is dit BC, Black Carbon, na CO2 zowat de meest klimaatschadende substantie. Kortom: met de huidige kennis van medische en klimatologische gevolgen VALT DIESEL NIET VERDER TE VERDEDIGEN. België weet als geen ander met ondoordachte fiscale stimuli deze ‘vuile technologie’ te stimuleren. Zowat 1/3 van het Belgisch gezondheidsbudget dient te worden besteed aan de behandeling van diesel-ziektes. Een budget dat veel nuttiger zou kunnen worden besteed.
Willem Schot zegt
1/3 van de ziektes zijn dieselziektes?? Verzamel eerst toch eens wat goed studie materiaal: http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/dossiers/nl0076-luchtkwaliteit-in-Nederland.html?i=14-66
Een Belg zegt
Ik kan die bewering van 1/3 niet verdedigen maar ik zie wel dat de link dat u hier post om depamelaere tegen te spreken, Nederlandse cijfers zijn terwijl hij/zij over het Belgische budget sprak. Dus ik geef hem/haar dan toch maar het voordeel van de twijfel. Gezien de trieste houding van de Vlaamse overheid t.a.v mobiliteit en gezondheid.
Willem Schot zegt
Wat die Belgen vergeten is dat er ook bij het frites bakken al aromatische, dus cyclische koolwaterstof verbindingen ontstaan, die je dan lekker opeet. Hier zijn er wel geen explosieve nitroverbindingen, maar de lekkere bruine rand aan je frites is toch gewoon hetzelfde als teer. Als je een eitje bakt in een tefal pannetje je daar ook fluor koolwaterstof verbindingen mee binnen. Enzovoort. Er zijn heel wat ziekte oorzaken en stress en angst is misschien nog wel de grootste. In dit verband is het natuurlijk onzin om te stellen dat 1/3 van de ziekte oorzaken door de diesel komt. Al dat wel juist zou zijn dan moeten we onmiddellijk terug naar de paardentram en de trekschuit.
mark van dongen zegt
Helemaal mee eens. De gevaren voor fijnstof worden door bestuurders weggewimpeld.
Zou bijvoorbeeld iemand van GroenLinks mij kunnen uitleggen waarom GroenLinks-wethouder en lijsttrekker Nevin Özütok van Amsterdam-Oost vindt dat er 400 bomen gekapt mogen worden. Omdat dit toch geen negatieve invloed heeft op de luchtkwaliteit. Een kwart van een park kappen en dat heeft geen invloed op de luchtkwaliteit van de zeer drukke wegen langs het park, waar veel mensen wonen? O ja, de enige reden voor kap is een nieuw parkontwerp: er moeten zichtlijnen komen en de bomen staan het ontwerp in de weg. En dan denk je dat je iets hebt aan GL als het om groen gaat….
L.Vos zegt
Waarom wordt hier nergens gerept over de houtkachels , jewelste ultrafijnstofkanonnen die hun meur en rotzooi over de woonwijken uitspuwen.In elke straat in Nederland zitten er tegenwoordig wel 1 of 2 . Zolang dat allemaal kan en mag kun je die andere “milieumaatregelen”ook wel op een donkere plaats stoppen.
Het probleem is trouwens wereldwijd.De houtkachelhysterie neemt steeds gekkere vormen aan, mensen stoken wereldwijd hout om gas en andere duurdere energie te sparen.Ja ook in de Westerse wereld .De WHO wil in derde wereldlanden normen stellen aan koken op hout, maar staat toe dat hier de meur overal de lucht verpest. ja we sterven allemaal en rap ook.
Melanie blauw zegt
Meneer Woudenberg vergeet een zeer belangrijke veroorzaker van fijnstof: houtstook. Uit onderzoek van ECN blijkt dat in woonwijken in de winter zeker 33 procent van fijnstof PM 2,5 wordt veroorzaakt door houtrook! In grafieken van de overheid is te zien dat houtkachels een veel grotere veroorzaker zijn van fijnstof dan verkeer!
WHO heeft dit jaar overheden geadviseerd houtstoken te ontmoedigen! Advies: Niet doen waar cv’s voorhanden zijn. Trouwens ..het .klimaatvriendelijke verhaal van hout klopt ook niet: er komt bij houtstoken ook methaan vrij; een veel schadelijker gas voor het klimaat dan CO2!
Wetenschappers en overheid: open de ogen, stop met houtstoken en tel uit uw gezondheids en financiele winst! Kijk op http://www.Houtrookvrij.nl voor meer informatie.