Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Consument > De voor- en nadelen van een klimaatletter

De voor- en nadelen van een klimaatletter

Wendy Koops | 12 februari 2014 |

Goede vormgeving versterkt de boodschap, maar lang niet alle activisten hebben geld voor het kopen van een goed lettertype. Vanuit dat idee bedacht de vormgever van 350.org de Klima: een gratis lettertype voor de klimaatbeweging.

Klima, lettertype voor de klimaatbewegingAls designer van klimaatcampagne 350.org kreeg Matthew Anderson verzoeken van activisten – vaak vrijwilligers – uit de hele wereld: mag ik het lettertype van jouw artwork gebruiken? Altijd moest hij ze teleurstellen, de lettertypes waren gelicenseerd en moesten dus worden gekocht. Daar is bij lang niet iedereen geld voor. Zonde, want goede vormgeving versterkt de boodschap. Vanuit dat idee bedacht hij de Klima: een gratis lettertype voor de klimaatbeweging. Mooie bijkomstigheid is volgens hem dat het delen van dit soort tools activisten het gevoel geeft dat ze er niet alleen voor staan.

Downloaden kan via http://klima.io, maar enkel en alleen als je geen klimaatontkenner bent én het lettertype niet voor commerciële doeleinden gebruikt.

Voordelen:

Het is gratis en mooi. Ook geschikt voor talen waarvan je nog nooit gehoord hebt, van Afar (Ethiopië) tot Zazaki (Turkije), en dus met bijbehorende streepjes, dakjes, puntjes en onderhangende halve vijfjes.

Nadelen:

Soms is een eigen smoel – herkenbaarheid – gewenst. En dus een eigen huisstijl en eigen typografie. En hoewel het lettertype geschikt is voor internet, is het niet “gehint”, waardoor het onscherp wordt bij oudere webbrowsers of kleinere fonts.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Consument

Wendy Koops

Wendy Koops

Wendy Koops is journalist

  • Volg Wendy Koops op Twitter @KoopsWendy
  • Alle artikelen van Wendy Koops op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Consument

Ongegeneerd groen wassen

Je kleren wassen kan best een aanslag zijn op het klimaat en milieu. Wat is de meest duurzame manier om dat te doen?
Consument

De duurzame dood

Van cremeren tot composteren en natuurbegraafplaatsen, Down to Earth onderzoekt vijf meer of minder duurzame manieren om te gaan.
Consument

Duurzaam communiceren: van berichtjes tot brieven

Hoe communiceer je op een duurzame manier? Down to Earth zoekt uit wat beter is voor de planeet: bellen, sms'en, mailen, appen of ouderwets brieven schrijven?
Consument

Energie krijgen of energie vreten?

Hoe duurzaam is sporten eigenlijk, vreet het energie of krijg je er juist energie van? Hilde Wijnen zocht het uit.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 52 april 2019

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons