Mensen die nog nooit hebben gedemonstreerd, maar dan nu toch de stoute schoenen aantrekken. Marleen van de Donk is er één van: zij loopt 10 maart mee met de Klimaatmars in Amsterdam. “Ik geloof erg in het massale van zo’n mars.”
Naam: Marleen van de Donk
Leeftijd: 25 jaar
Baan: eigenaar communicatieadviesbureau &JIJ
Dit is je eerste keer?
“Ja, ik heb van huis uit meegekregen dat demonstraties best gemakkelijk uit de hand kunnen lopen. Dat je dan het risico loopt een strafblad te krijgen… Als kind denk je toch dat je ouders het altijd bij het rechte eind hebben, maar later blijkt dat niet zo te zijn. Dus toen ik via social media hoorde over de klimaatmars, besloot ik mee te lopen. Ik wil zo’n demonstratie wel eens meemaken en zelf ondervinden hoe het eraan toe gaat.”
Waarom de Klimaatmars?
“Omdat het klimaat geen eigen stem heeft. Zelf ben ik iemand met een sterke mening die ik makkelijk kan en durf te uiten. Het klimaat kan dat niet. Het is een oneerlijke strijd, terwijl het juist zo nodig is dat er verandering komt. Ik geloof erg in de kracht van het massale karakter van zo’n mars. Ik hoop vooral dat toevallige en nietsvermoedende passanten geïnspireerd worden tot een meer duurzame en bewuste levensstijl. Al zouden het er slechts drie zijn; ook dat is al winst.”
Een bewuste levensstijl is belangrijk?
“Daar begint het mee! Ons ego wil altijd meer. Het moet groter, het moet mooier en we willen door uiterlijk vertoon laten zien hoe geweldig of hoe rijk we zijn. Daar zijn onze natuur en ons milieu uiteindelijk de dupe van. Wat mij betreft mag het allemaal minder en neutraler. Als we onszelf nou eens iets vaker in een ander zouden verplaatsen, en als we ons iets bewuster zouden zijn van de gevolgen die onze keuzes en daden hebben, dan zou het milieu daar uiteindelijk baat bij hebben. Als je zelf geen onderbetaalde baan in een foute textielfabriek in een lagelonenland wilt hebben, waarom koop je die kleding dan wel?”
En wat doe je zelf?
“Duurzame keuzes maken in je dagelijkse leven is nog best lastig. Waar begin je? Wat heeft effect? In 2018 deed ik de marketing en communicatie voor de Nijmeegse atletiekwedstrijd Next Generation Athletics. Nijmegen was toen door de Europese Commissie verkozen tot European Green Capital. De wedstrijd moest dus wel een groen en duurzaam karakter hebben. Voor elke gelopen limiet zou er een boom aangeplant worden, we serveerden biologisch en vegetarisch eten en in plaats van waterflesjes kregen de vrijwilligers gerecyclede bidons die ze zelf met kraanwater konden vullen. De keus voor duurzaam was eigenlijk best makkelijk: begin gewoon ergens. Kleine stapjes zijn ook stapjes. En deelname aan een klimaatmars is er één.”
Ook Emke Ottenhof loopt voor het eerst mee op 10 maart.
Pieter Lossie liep voor het eerst mee met de scholierenstaking op het Malieveld.
[…] Voor de eerste keer.. Marleen van de Donk […]