Bedrijven die verdienen aan klimaatverandering horen niet thuis in de kunsten. Dat vinden steeds meer initiatieven die zich keren tegen de in hun ogen onverantwoorde sponsorschappen waarmee Britse culturele instellingen zich inlaten.
Nu een groeiend aantal kerken en universiteiten hun geld weghalen uit de fossiele brandstoffensector, moeten culturele instellingen dat voorbeeld volgen, vinden de initiatieve die zich hebben verenigd in de Art Not Oil coalitie. Onder meer Liberate Tate, Reclaim Shakespeare Company, Shell Out Sounds en BP Out Of Opera (BOOO) maken deel uit van de coalitie.
Vikingprotest
Ook de theaterprotestgroep BP or not BP verzet zich tegen de reclame die onder meer het British Museum voor de oliegigant maakt, in ruil voor een schamele 1 procent van de inkomsten van het museum.
In juni bezochten tweehonderd actievoerders, grotendeels verkleed als Vikingen, het museum om te protesteren tegen de sponsoring van BP van een Vikingtentoonstelling.
“Met haar teerzandprojecten vertrapt BP de rechten van de inheemse bevolking in Canada. Gemeenschappen aan de Golf van Mexico zitten met de gevolgen van het lek van de Deepwater Horizon. En nu kijkt BP naar het Noordpoolgebied. Tegelijkertijd lobbyt het bedrijf tegen milieuwetgeving en blokkeert het wereldwijd initiatieven voor schone energie”, schrijft BP or not to BP. “Geen wonder dat het bedrijf wat fooien uitdeelt aan de kunst en cultuursector, om ons af te leiden van haar werkelijke activiteiten.”
Geef een reactie