Een video waarin Greenpeace de innige samenwerking tussen Lego en Shell op de hak neemt, is weer terug op Youtube. De Lego Movie Studio was niet gecharmeerd van de parodie op haar ‘Everything is Awesome’ (Alles is Fantastisch) video door de milieuorganisatie en liet de video eerder offline halen vanwege vermeende copyrightschending.
Greenpeace roept Lego op om te stoppen met het via speelgoed promoten van Shell en haar boorplannen in het Noordpoolgebied. Het speelgoed met Shell-logo’s, zoals pompstations en tankwagens, zou de onverdorven fantasie van kinderen vervuilen. Zo koopt Shell vriendjes en meet het zich een vriendelijk imago aan, stelt Greenpeace.
De parodievideo, getiteld ‘Everything is NOT Awesome’, werd in korte tijd 5 miljoen keer bekeken. In de film wordt met Lego-Shell speelgoed een olieramp in het Noordpoolgebied uitgebeeld en wordt de kijker gevraagd de oproep aan Lego te ondertekenen.
De Lego Movie Studio heeft haar copyright-klacht intussen ingetrokken, waardoor de video weer gewoon op Youtube te bekijken is.
m.oorbeek zegt
hierbij is uw bedrijf kleinzielig, dus afpersbaar,(GP) en uiterst teleurstellend. mijn oproep is dus GEEN LEGO meer kopen. Wel eens die vieze schepen van GP gezien die tonnen vuile brandstof verbruiken. De giga dure panden met marmer bekleed aan de binnen kant. z.g. personeel die tonnen verdienen. men doet voorkomen dat ze sociaal zijn. let eens goed op al hun acties. Nee LEGO u bent uit de gratie en GP geen rooie cent meer.