Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Columns > …G. Van der Wielen, voorzitter van de Club van 110

…G. Van der Wielen, voorzitter van de Club van 110

Vincent Bijlo | 15 december 2011 |

“Met Gerard?”

“Dag meneer Van der Wielen, Vincent Bijlo hier, bel ik gelegen?”

“U altijd, meneer Bijlo, ik zet u even op de carkit, zo, waarmee kan ik u van dienst zijn?”

“U hebt deze club opgericht omdat u tegen 130 kilometer per uur op de snelwegen bent?”

“Mordicus tegen, ja, wij willen dat er overal 110 wordt gereden. Overal, 1 snelheid, dan weet de weggebruiker waar hij zich aan moet houden.”

“110? Ook binnen de bebouwde kom?”

“Ja, en op woonerven en op rondwegen en in parkeergarages, een vlakspeed om zo te zeggen, overal hetzelfde, dat geeft een stukje rijbeleving, nou meneer Bijlo, daar kan minister Schultz van Haegen nog een puntje aan zuigen.”

“Maar dat is toch ontzettend gevaarlijk, in woonwijken, meneer Van der Wielen, op woonerven, wat een krankzinnig plan!”

“Nou nou, rustig meneer Bijlo, die buitenspelende kleuters springen heus wel opzij hoor, dat brengt ze een stukje gewenning bij, ze leren respect op te brengen voor het gemotoriseerde verkeer. Het geheim van de vlakspeed is dat het voor iedereen duidelijk is, we weten waar we aan toe zijn en daar snakt de automobilist naar. Niet al die ingewikkelde regels, dat je bij wegwerkzaamheden maar 70 mag, en dan op de ring weer 80, nee, 110 is de norm, 110, wie niet weg is is gezien. Het is beter voor het milieu, verspreidt de uitstoot, we salderen dus op die manier ook nog eens, we brengen wat meer uitstoot in de woonwijken, om het groen daar wat extra CO2 te geven, want het groen langs de snelwegen zal het door de verminderde uitstoot daar veel zwaarder krijgen. Kortom: 110 spaart benzien. Wij willen alleen wel dat er weer gelode benzine wordt ingevoerd, dat reed toch veel lekkerder, dat stukje loodbeleving missen wij nu node. En de prijs van een liter moet gewoon weer één gulden worden. Zo, en nu moet ik weer verder, ik moet nog 130 kilometer, dat haal ik nooit in een uur, ik ben al te laat, daag meneer Bijlo, daaaaag!”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Columns, Bijlo Verschenen in: Down to Earth 08 (dec 2011)

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo is cabaretier, columnist, schrijver en muzikant.

  • Website van Vincent Bijlovincentbijlo.com
  • Alle artikelen van Vincent Bijlo op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Bijlo

Bijlo’s lijstje: de grieven van de boeren

Wat beweegt boeren om met de trekker Europese wegen te blokkeren? Columnist Vincent Bijlo zet hun grieven op een rijtje.
Bijlo

Bijlo belt… een wetenschapper

Vincent Bijlo wil graag meer weten over het onderzoek naar het verband tussen extreme temperaturen en online haat, maar misschien is het daar te koud voor.
Bijlo

Bijlo belt… met Kalf

Columnist Vincent Bijlo belt met Kalf. Want: hij is een kritische consument die knuffelmelk wil.
Columns, Mounir Samuel

Bushmen zonder bush

Columnist Mounir Samuel reisde naar Tanzania, waar hij de laatste jagers en verzamelaars ontmoette in het alsmaar dorrer wordende landschap.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons