• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Interview > …een inwoner van Strijensas

…een inwoner van Strijensas

Vincent Bijlo | 17 februari 2011 |

“Waar was u tijdens de Moerdijkbrand?”

“Aan het werk op het land. En ik zag die rook en ik denk gelijk: dat zit niet goed. Dat zei ik ook meteen tegen mijn vrouw. Ik zeg: Dat zit niet goed, dat zit helemaal niet goed. En dan kan die Opstelten op televisie wel zeggen dat het wel goed zit, maar het zit echt niet goed, want hij kwam toen-ie hier was zijn busje niet uit, nou, dan zit het niet goed, want als het wel goed zit kom je je busje wel uit.”

“Vertrouwt u de kwaliteit van uw groente nog?”

“Ik proef zelf alles voor. Ik heb gisteren mijn eigen spruitjes gegeten, lagen zeer zwaar op de maag, loodzwaar mag ik wel zeggen. Dat heb wel een voordeel, er gaan tien, wat zeg ik, vijftien spruitjes minder in een pond. Dus ze leveren mij veel meer op. En aan een beetje lood is nog nooit iemand dood gegaan.
En weet je wat het voordeel is van lood? Je kan veel hetere dingen drinken, je slokdarm verandert in een loden pijp. Je moet het alleen niet in je schoenen laten zakken, maar voor de rest kan het geen kwaad.
Maar toch, het zat niet goed. Ik zie die rook, die rook was niet gewoon zwart, die was echt heel zwart, zo’n zwarte rook heb ik nog nooit gezien, maar ja joh, we maken er maar het beste van joh, meer kunnen we niet doen. En gerookte boerenkool, ik heb het al aan een paar sterrenrestaurants kunnen verkopen, het schijnt een enorme hit te zijn. Maar toch, en dat zei ik ook tegen mijn vrouw, ik zeg: Het zit niet goed.”

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Interview Verschenen in: Down to Earth 03 (feb 2011)

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo

Vincent Bijlo is cabaretier, columnist, schrijver en muzikant.

  • Website van Vincent Bijlovincentbijlo.com
  • Alle artikelen van Vincent Bijlo op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

De Activist, Interview

Anne-Marie van Bergen

Jaarlijks reikt Milieudefensie de Lokaal Bokaal uit aan de beste lokale actie van het jaar. Lokale afdelingen zijn onmisbaar om zowel internationaal, nationaal als lokaal aandacht te vragen voor milieuproblematiek. Vaak sluiten acties van de lokale afdelingen aan bij de landelijke Milieudefensie campagnes, maar regelmatig bedenken zij zelf creatieve en ludieke acties om lokale onderwerpen voor het voetlicht te brengen. Om dat te stimuleren is er de Lokaal Bokaal. Drie actievoerders vertellen op pagina 23, 31 en 37 over de actie waarmee zij in aanmerking wilden komen voor de Lokaal Bokaal en over hun motivatie om überhaupt actie te voeren. De Lokaal Bokaal werd op 29 januari uitgereikt tijdens de Actieve Ledendag van Milieudefensie.
Bijlo, Columns, Interview

…een damhert dat de Utrechtse Heuvelrug op wil

“Hallo, met Dammie.” “Dammie, met Vincent Bijlo, heb jij enig idee waar je je nu bevindt?” “Bijlo, van de Milieudefensie, die Bijlo?” “Ja, die Bijlo, ik wil je even waarschuwen Dammie. Ben jij al in de buurt van de provincie Utrecht?” “Hoezo? Moet er een zielig YouTubefilmpje gemaakt worden, daar zit ik nou helemaal niet […]
Bijlo, Columns, Interview

…een verantwoorde BBQ-er

“Leo Spies…” “Dag meneer Spies, Vincent Bijlo hier. Mag ik u iets vragen omtrent uw vanmorgen gepubliceerde brandbrief?” “Jazeker.” “U bent voorlichter van de Dienst Bbq-registratie en u luidt de noodklok.” “Ja. De zomer is te goed geweest. En wat zie je altijd bij te goede zomers? Een enorme overschrijding van de maximale bbq-belasting per […]
Energie, Interview

“De energietransitie mag best wat kosten”

Ed Nijpels is de "waakhond" die erop toeziet dat de afspraken van het SER-Energieakkoord worden nageleefd en de doelstellingen worden gehaald. Daaraan wordt wat hem betreft niet getornd, ook als dat pijn doet of geld kost. “Als ik enige sympathie opbreng voor gevoeligheden is het eind zoek.”

Footer

Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Rob Dikkers op Op Achterhoekse akkers keert de natuur terug
  • Marijke Kortekaas op Inheemse toppers voor in de tuin
  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”

Lees ons papieren magazine

Lees Down to Earth 95

Contact

Redactieadres:
Willem Fenengastraat 19-23
1096 BL Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons