Matthijs Lievaart, 26
IsViolist, oprichter Clubvan90
Missie 90 als ideale snelheid
Autorijden anders
De automobilist een milieuhater? Niet deze drie! Autorijden kan namelijk een stuk duurzamer. Als je rijdt, maakt het bijvoorbeeld uit hoe hard je rijdt, of je alleen rijdt, hoe je remt en of je banden op spanning zijn. En vergeet elektrisch niet. En waarom zou je een auto kopen en die het grootste gedeelte van de tijd stil laten staan? Deze keer in de activist: drie keer duurzaam de weg op.
Will Snoeijen
“De bandenspanning is enorm belangrijk”
U reed 600 duizend kilometer met één paar banden – 15 keer de wereld rond. Een record. Waarom?
“In de jaren tachtig werkte ik voor DAF. Die probeerde zijn vrachtwagens, destijds de meest zuinige, aan de man te brengen door ze bij bedrijven te demonstreren. In hoofdzaak ging het om bezuinigen op de brandstofkosten en wij lieten zien hoe dat kon. Op een lange rit scheelde het soms wel een paar honderd liter. En het spaarde de banden. Toen ik later zelf chauffeur was en een nieuwe vrachtwagen kreeg, dacht ik: laat ik eens proberen hoeveel je met een stel banden kunt rijden. Dat de uitstoot en het fijnstof slecht zijn voor het milieu was ook een drijfveer.”
Wat is uw geheim?
“De bandenspanning is enorm belangrijk, en inzicht bij het laden en lossen. Op fabrieksterreinen is het vaak krap, of druk. Dan is het zaak om met zo weinig mogelijk manoevreren de wagen op de goede plek te zetten. Vooral met een combinatie erachter is dat draaien enorm belastend voor de banden. Heel belangrijk is dat je niet te vaak hoeft te remmen. Vrachtwagens rijden vaak veel te dicht op elkaar. Met wat meer afstand kun je beter anticiperen en hoef je niet de bedrijfsrem te gebruiken maar gas terugnemen. Als je met een aanhangwagencombinatie of een oplegger rijdt en je remt, dan pak je de remvoering op alle wielen.”
Leeft het milieu onder vrachtwagenchauffeurs?
“Dat weet ik niet. Te weinig, denk ik. Als je niet ontspannen kunt werken, dan kun je ook niet zuinig rijden. En chauffeurs worden natuurlijk vaak opgejaagd. Een grote irritatie onder chauffeurs is dat ze geen vaste vrachtwagen meer hebben. Dat werkt kostenverhogend, want iedere wagen rijdt net iets anders. Het brandstofverbruik is hoger, de banden slijten meer. Een eigen wagen is veel beter.”
Geef een reactie