“Met Gerard?”
“Dag meneer Van der Wielen, Vincent Bijlo hier, bel ik gelegen?”
“U altijd, meneer Bijlo, ik zet u even op de carkit, zo, waarmee kan ik u van dienst zijn?”
“U hebt deze club opgericht omdat u tegen 130 kilometer per uur op de snelwegen bent?”
“Mordicus tegen, ja, wij willen dat er overal 110 wordt gereden. Overal, 1 snelheid, dan weet de weggebruiker waar hij zich aan moet houden.”
“110? Ook binnen de bebouwde kom?”
“Ja, en op woonerven en op rondwegen en in parkeergarages, een vlakspeed om zo te zeggen, overal hetzelfde, dat geeft een stukje rijbeleving, nou meneer Bijlo, daar kan minister Schultz van Haegen nog een puntje aan zuigen.”
“Maar dat is toch ontzettend gevaarlijk, in woonwijken, meneer Van der Wielen, op woonerven, wat een krankzinnig plan!”
“Nou nou, rustig meneer Bijlo, die buitenspelende kleuters springen heus wel opzij hoor, dat brengt ze een stukje gewenning bij, ze leren respect op te brengen voor het gemotoriseerde verkeer. Het geheim van de vlakspeed is dat het voor iedereen duidelijk is, we weten waar we aan toe zijn en daar snakt de automobilist naar. Niet al die ingewikkelde regels, dat je bij wegwerkzaamheden maar 70 mag, en dan op de ring weer 80, nee, 110 is de norm, 110, wie niet weg is is gezien. Het is beter voor het milieu, verspreidt de uitstoot, we salderen dus op die manier ook nog eens, we brengen wat meer uitstoot in de woonwijken, om het groen daar wat extra CO2 te geven, want het groen langs de snelwegen zal het door de verminderde uitstoot daar veel zwaarder krijgen. Kortom: 110 spaart benzien. Wij willen alleen wel dat er weer gelode benzine wordt ingevoerd, dat reed toch veel lekkerder, dat stukje loodbeleving missen wij nu node. En de prijs van een liter moet gewoon weer één gulden worden. Zo, en nu moet ik weer verder, ik moet nog 130 kilometer, dat haal ik nooit in een uur, ik ben al te laat, daag meneer Bijlo, daaaaag!”
Geef een reactie