Elk nummer bellen we met personen of bedrijven die doelwit zijn geworden van een actie van de milieubeweging. Deze week: Milieudefensie versus Aldi.
In het kader van de campagne ‘Koelkast dicht!’ stelde Milieudefensie een ranglijst op van supermarktketens die zich inzetten voor energiebesparing met een beleid voor het afdekken van open koelingen. Veel supermarktketens hebben een convenant energiebesparing getekend met de gemeentelijke milieudiensten. Daarin verplichten de supermarkten zich om binnen twee jaar 60 procent van hun verticale wandkoelingen af te dekken. Twee jaar later, voor 1 januari 2015, moeten alle verticale wandkoelingen afgesloten zijn. Aldi weigert echter categorisch mee te doen. Daarom voerde Milieudefensie actie bij twee filialen van de supermarkt.
Wat vindt de Aldi eigenlijk van de acties van Milieudefensie? We belden met de Aldi en werden teruggebeld, nota bene door directeur Vink zelve.
Directeur Vink van Aldi: “Dus u wilt vragen stellen over die koelkastenactie en daar dan iets over opschrijven?”
Ja, we willen graag de andere kant van het verhaal laten zien aan onze lezers.
“Jaja. Maar als ik dan kritiek lever, ga je dat dan publiceren? Ik denk van niet.”
Nou, toch wel. Daar is deze rubriek namelijk voor.
“Toch denk ik dat ik maar gewoon ‘geen commentaar’ zeg. Jullie projectleider weet verder wel hoe ik erover denk.”
Maar onze lezers niet. Wilt u dan niet van de gelegenheid gebruik maken om het over de dingen te hebben waarvan u denkt dat die niet kloppen aan het verhaal van Milieudefensie?
“Nee, het is verleidelijk, maar ik denk niet dat het iets uitmaakt als ik dat doe. Ik kan je wel vertellen waarom ik dat denk, maar dat is niet iets dat je op kunt schrijven.”
Toch, ik las op diverse plekken dat Aldi vindt dat de rekensommen van Milieudefensie, over hoeveel energie er te besparen valt met het afdekken van jullie koelingen, niet kloppen. Wilt u daar werkelijk niets over zeggen?
“Nou, daar heb ik wel een mening over, maar die mag je niet publiceren.”
Wat kan ik dan wel publiceren?
“Schrijf maar op: meneer Vink is zuinig met z’n antwoord, net zoals de formule van Aldi.”
Geef een reactie