Down To Earth Magazine

Milieu | Mensen | Meningen

Logo Down To Earth

Zoek op de site

  • Home
  • Onderwerpen
    • Uitgelicht
    • Energie & klimaat
    • Landbouw & voedsel
    • Mobiliteit
    • Bossen
    • Economie
    • Mensenrechten
  • Rubrieken
    • Interview
    • De Activist
    • Opinie
    • Boeken en films
    • Consument
    • Recept
    • Columns
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
Home > Grondstoffen > The True Cost: Wat kost dat jurkje eigenlijk?

The True Cost: Wat kost dat jurkje eigenlijk?

Wendy Koops | 27 juli 2015 |

In twintig jaar is de verkoop van kledingstukken met 400 procent gestegen. Met zijn bizar lage prijzen is fast fashion bijna een wegwerpproduct geworden. Met dramatische gevolgen voor mens en milieu, zo laat de film The True Cost zien.

True Cost2

Is het echt zo dat mensen geen goedkope fast fashion kopen als ze weten wie daar de werkelijke prijs voor betaalt? Het filmpje van fashionrevolution.org dat op social media rondzingt stemt hoopvol. Een automaat op straat die T-shirts voor twee euro verkoopt heeft een verrassing in petto: kopers zien eerst beelden van degenen die de shirts voor dertien cent per uur hebben genaaid. Bijna iedereen kiest er daarna voor de koop om te zetten in een donatie.

Vervuilend

Als het inderdaad zo werkt, kan de film The True Cost nog aardig wat teweegbrengen. Deze documentaire is eind mei groots op alle continenten tegelijk in première gegaan en heeft veel media-aandacht gegenereerd, óók bij glossy’s. Fantastisch, want hoewel regisseur Andrew Morgan benadrukt dat hij de modewereld niet wil aanvallen, liegt het beeld wat hij schetst van de op één na vervuilendste industrie (inderdaad, na olie) er niet om.

True Cost 4
Safia Minney van People Tree

Het is een eerlijk, verrekte compleet, niet mis te verstaan verhaal dat kijkers zal raken en de ogen doen openen. Door al vroeg in de film de gedreven Safia Minney te volgen, eigenaar van het modemerk People Tree dat wél ethische en duurzaam verantwoorde mode in ontwikkelingslanden maakt, wordt al snel een concreet alternatief geboden. Aanstekelijk, zo’n kantelaar die al vol passie uitvoert waar het volgens de film naartoe moet.

 

Zucht naar voordeeltjes

True Cost_2Tegelijk wordt uitgelegd hoe kopers door marketing en, zoals de T-shirtautomaat ook illustreert, hun eigen zucht naar voordeeltjes, worden aangespoord om kleding als wegwerpproduct te gebruiken. Heel slim laat de maker kritiek over aan iconen als de duurzame ontwerpster Stella McCartney, die consumenten op hun macht en verantwoordelijkheid wijst, of groene modegoeroe Livia Firth (co-producent van The True Cost, oprichter van Eco-age, activist en vrouw van acteur Colin Firth), die H&M stevig aanpakt over de lage salarissen van de kleermakers.

Guardian-journalist en co-producent Lucy Siegle vraagt zich af waarom de ontwikkelingslanden niet meedelen in de grote omzetstijgingen binnen de industrie: “Waar is hun deel van de koek?” Het gaat regisseur Andrew Morgan om drijfveren als groei en winstmaximalisatie die in volledig contrast staan met natuurlijk en menselijk kapitaal.

Minimumloon

True Cost HaïtiEigenlijk zijn het de verhalen van de mensen die het meeste indruk maken. Bijvoorbeeld de Cambodjanen die door hun regering worden beschoten als ze verhoging van het minimumloon eisen. De regering is bang dat de grote kledingconcerns anders wegblijven – die hebben de werknemers niet zelf in dienst en dragen zo geen directe verantwoordelijkheid voor milieu-, veiligheids- en arbeidsvoorwaarden. “We vragen niet veel, alleen een waardig leven”, zegt een vastberaden fabrieksarbeidster met een woedende traan.

True Cost 3

De vrouw uit Bangladesh die bang is voor een volgend Rana Plaza en haar zoon maar eens per jaar kan opzoeken vanwege de lange uren die ze maakt stelt verbeten: “Ik geloof dat die kleren zijn geproduceerd met ons bloed”. De Indiërs met huidziekten, kanker en andere klachten door vervuiling van de leer- en kledingindustrie, Haïtiaanse kleermakers die geen werk meer hebben doordat ze worden overspoeld door tweedehandskleding (90 procent van wat Amerikanen naar liefdadigheid brengen komt in ontwikkelingslanden terecht), katoenboeren die ziek worden door pesticiden en bestrijdingsmiddelen – ook in Amerika. Zij weten heel goed wie de prijs voor fast fashion betaalt. Zij zien het verband tussen hun lijden en de lage koopprijs maar al te goed. Nu de industrie en de kopers nog.

The True Cost is via de site te bestellen op video-on-demand, dvd of blu-ray en te zien via Netflix.

Kom op de mailinglijst

Schrijf je in voor de D2E nieuwsbrief

Categorie: Grondstoffen Tags: grondstoffen, mensenrechten, afval, kleding, consumeren Verschenen in: Down to Earth 29 (juni 2015)

Wendy Koops

Wendy Koops

Wendy Koops is journalist

  • Volg Wendy Koops op Twitter @KoopsWendy
  • Alle artikelen van Wendy Koops op Down To Earth Magazine

Gerelateerde berichten

Grondstoffen, Interview

“We zijn afhankelijk van China, daar moeten we mee leren leven”

China-deskundige en analist Nis Grünberg legt uit hoe China zo dominant is geworden in groene technologie, terwijl Europa achterloopt.
In actie

Fotograaf in actie: Mona van den Berg

Fotografen in actie: Mona van den Berg Mona van den Berg kan haar werk en activisme niet los zien van elkaar en brengt juist het verzet en de mensen die aan oplossingen werken in beeld.
Grondstoffen, Plastic

Veelzijdig tapijt tegen vervuiling

Duurzaamheid wordt een steeds groter thema in design. Zo ook bij de Dutch Design Week in Eindhoven. We lichten een paar exposities uit.
Grondstoffen, Interview

“We zijn afhankelijk van China, daar moeten we mee leren leven”

China-deskundige en analist Nis Grünberg legt uit hoe China zo dominant is geworden in groene technologie, terwijl Europa achterloopt.
Ontvang ons magazine

Recente reacties

  • Alexa op Fluweelzachte muren zonder latex
  • Loek Beukman op Protesteren met een smiley
  • Ingrid Staal op Gek van insecten: Paul Beuk
  • Ronaldo op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”
  • Loek Beukman op “Het probleem ligt bij de machine”
  • Loek Beukman op Kaas zonder koe
  • Ad op “De tijd van het ecopopulisme is aangebroken”

Lees ons papieren magazine

Lees — Down to Earth 56

Contact

Redactieadres:
Nieuwe Looiersstraat 31
1017 VA Amsterdam
Tel: 020-5507433
redactie@downtoearthmagazine.nl

Over ons

  • Over ons
  • Auteurs
  • Word abonnee
  • Disclaimer
  • Privacy en cookies

Volg ons